Cum poate comunitatea să susțină școlile? Inspectoratul Școlar Timiș vine în întâmpinarea școlilor și a părinților
În școlile din România, părinții își trimit copiii la cursuri, dar rareori se implică și în dezvoltarea concretă a instituției.

Articol de Radio Timișoara, 26 mai 2025, 13:29 / actualizat: 27 mai 2025, 11:14
Un model larg răspândit în Europa de Vest, în care părinții și comunitatea se organizează în asociații ce susțin financiar și logistic proiectele școlii, rămâne încă o aspirație la noi.
“Cred că România și județul Timiș nu sunt încă pregătite pentru așa ceva. De ce spun asta? Pentru că în momentul în care încrederea noastră este scăzută în orice, de fiecare dată punem răul în față, de fiercare dată suspicionăm. Imaginați-vă o asociație de părinți care se se ocupe, ar fi extraordinar pentru noi, se se ocupa în a colecta dintre ei sume mici de bani ar putea să ducă la lucruri foarte mari dacă dumnealor sunt foarte numeroși. O școală care are undeva la 500 de elevi, da, are în mod sigur 500 de părinți și capacitatea acelor părinții de a se adresa mai departe unor alte terțe persoane cu o sumă foarte mică, cu o suma modică, ar putea să susțină anual câte un proiect al, eu știu, generat sau o idee generată de unitate de învățământ”, spune Aura Danielescu, șefa Inspectoratului Școlar Timiș.
Teama de reclamații
Propunerile care implică bani ridică suspiciuni și temeri. În lipsa unei culturi a colaborării, puțini directori de școli îndrăznesc să propună un astfel de model.
“Pe lângă faptul că ne gândim că vor fi mereu probleme datorită faptului că în acea asociație nu pot să fie toți părinții implicați direct în colectarea de fonduri și că există și acum foarte multe reclamații, ori de câte ori este vorba de bani, ajung la noi reclamațiile și noi reușim să le gestionăm împreună cu unitățile de învățământ, dar nu sunt puține la număr. Pe de altă parte, cred că nici școlile nu sunt pregătite”.
Frica de reclamații sau neînțelegeri legate de bani frânează inițiativele, spune Aura Danielescu.
“Nu am văzut încă un director atât de curajos care să vină cu astfel de idee, să spună, uitați, stimați părinți, noi primim sume de bani și toată lumea cumva încearcă să dezvolte o organizație școlară, încearcăm să o dezvolte Ministerul Educației prin sumele care vin de la costul standard, dar sunt insuficiente pentru că ele abia reușesc să acopere utilitățile, încearca autoritatea locală, dar până autoritate locală vine cu un proiect major de reabitare unui spațiu, uitați, noi avem o idee care îi îmbracă forma unui proiect pe care noi, într-un mod transparent, o prezentăm, o arătăm și haideți să vedem care va fi susținerea”.
IȘJ lansează o asociație proprie
Inspectoratul Școlar Timiș pregătește lansarea unei asociații proprii, care să funcționeze ca un sprijin pentru școli și părinți. Obiectivul: atragerea de idei și resurse – nu doar financiare, ci și voluntariat sau implicare în proiecte.
“În acest moment și noi pregătim o asociație pe care să funcționeze pe lângă Inspectoratul Școlar Județean Timiș, asociațiă care va urma să facă diferite proiecte pe zona de voluntariat și să colecteze sub diferite forme, nu neapărat sume de bani, ci idei care pot să contribuie la dezvoltarea activităților noastre cu școlile și sperăm că până la începutul anului școlar 2025-2026 asociația să funcționeze, să putem colecta până și impozitul pe profit al unor companii foarte mari care ar putea să se îndrepte spre noi și noi ulterior să întoarcem aceste sume de bani pe proiecte transparente pe care să le anunțăm din timp, pe care să les ducem spre școlile noastre, poate pe anumite criterii pe care le vom stabili la momentul respectiv. Dacă se pleacă de la nivelul școlii, în primul rând, și ideea de proiect este extraordinară, nu văd de ce n-ar putea asociațiile de părinți să facă exact ce fac părinții din școle din străinătate, care contribuie activ împreună cu întreaga comunitate la dezvoltarea unei organizații școlare”, spune Aura Danielescu.
Reporter: Mihaela Ioncelescu