Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Cu o istorie de 160 de ani, depoul de locomotive din Timișoara este un muzeu viu imposibil de vizitat

Depoul de locomotive din Timişoara a fost inaugurat în 15 noiembrie 1857, după ce s-a dat în folosinţă linia de cale ferată care făcea legătura între Szeged, Kikinda, Jimbolia şi Timişoara.

Articol de Radio Timișoara, 12 decembrie 2017, 07:00

Lungimea traseului era de 114 kilometri şi unea Banatul de Ungaria şi, mai departe, de Austria. Atunci au fost construite gara si depoul din Iosefin, de la Gara mare.

Depoul de locomotive de la Timişoara este un muzeu viu, care însă nu poate fi vizitat. Deşi calea ferată şi-a pierdut din importanţa de altădată, depoul de lângă Gara de Nord şi-a păstrat aerul de instituţie militarizată.

Pentru a păstra vie această parte a istoriei Timişoarei, inginerul pensionar Ioan Cotoc s-a gândit să lase în urmă monografia “Depoul de locomotive Timişoara”. Ioan Cotoc a început să lucreze la CFR din 1962, în 1989 a devenit şeful Depoului de locomotive, iar în 1995 a ieşit la pensie.

“Cititorii vor găsi în această carte cam toată activitatea ce s-a desfășurat în Depoul Timișoara, de la origini până astăzi. De ce am scris-o? Pentru că, dacă nu o scriam acum, nu  mai avea nimeni cu ce să o scrie. Și așa multe dintre date s-au pierdut. Arhivele s-au mutat cu respectarea regulilor și mai mult fără respectarea regulilor de arhivare. M-am gândit că e momentul să o scriu. Nici eu nu o să trăiesc până-i lumea”, spune Ioan Cotoc.

Inginerul Floria Jebeleanu a lucrat la Regionala CFR între 1968 şi 1992. Acesta a gasit si prelucrat numeroase documente din arhiva depoului.

“Prima linie de cale ferată din Banat a apărut în 1854, între Oraviţa şi Baziaş, pentru transportul cărbunelor din zona Aninei (n.r. era prima linie de cale ferată pe teritoriul actual al României). Apoi, în 1856 s-a deschis gara Oraviţa şi pentru transportul călătorilor, dar numai pe distanţa Oraviţa-Baziaş. În 1863 s-a construit linia ferată Oraviţa-Anina, una dintre cele mai interesante linii de pe teritoriul actual al României, foarte asemănătoare cu o linia de la Semering din Austria. Timişoara era un centru important pentru imperiu, aşa că s-a decis să se construiască o linie ferată şi de la noi. Aşa că s-a făcut linia Szeged-Kikinda-Jimbolia-Timişoara. Să vă imaginaţi ce ritm de lucru era pe vremea aceea, anul următor s-a dat în folosinţă şi linia Timişoara-Voiteni-Moraviţa-Vârşeţ-Biserica Albă”, a povestit Floria Jebeleanu.

Depoul este un muzeu viu, care însă nu poate fi vizitat, pentru ca este în funcţiune şi după 160 de ani. Clădirile sunt cele originale, la fel şi turnul de apă. Multe dintre utilajele şi instalaţiile folosite astazi sunt foarte vechi. Plăcile de întoarcere a locomotivelor sunt si ele originale. Din păcate, la Timisoara nu s-a păstrat decât o singură locomotivă cu aburi.

Ascultați reportajul în format audio realizat de Ștefan Both:

Intervenție a pompierilor la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu”, după un scurtcircuit electric
Social miercuri, 30 iulie 2025, 15:12

Intervenție a pompierilor la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu”, după un scurtcircuit electric

Pompierii timișeni au fost chemați să lichideze un început de incendiu la un echipament electric aflat pe holul etajului 2 al Spitalul de Copii...

Intervenție a pompierilor la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu”, după un scurtcircuit electric
Clădirea principală a Spitalului de Copii din Timișoara va fi reabilitată termic
Social miercuri, 30 iulie 2025, 10:01

Clădirea principală a Spitalului de Copii din Timișoara va fi reabilitată termic

Corpul principal al Spitalului de Copii “Louis Ţurcanu” din Timişoara va fi reabilitată termic, pentru a reduce consumul de energie cu 60%....

Clădirea principală a Spitalului de Copii din Timișoara va fi reabilitată termic
Pensionarea magistraților se schimbă radical: risc de exod din sistem, avertizează avocatul Cristian Clipa
Social marți, 29 iulie 2025, 20:23

Pensionarea magistraților se schimbă radical: risc de exod din sistem, avertizează avocatul Cristian Clipa

Modificarea condițiilor de pensionare pentru magistrați ar putea duce la plecarea masivă din sistem a celor care îndeplinesc condițiile pentru a...

Pensionarea magistraților se schimbă radical: risc de exod din sistem, avertizează avocatul Cristian Clipa
Agent de pază din Lugoj, agresat pe stradă de colegul de serviciu și un complice
Social marți, 29 iulie 2025, 11:53

Agent de pază din Lugoj, agresat pe stradă de colegul de serviciu și un complice

Doi bărbați, în vârstă de 52, respectiv 21 de ani, au fost reținuți de polițiștii din Lugoj, după ce au agresat fizic un agent de pază în...

Agent de pază din Lugoj, agresat pe stradă de colegul de serviciu și un complice
Social marți, 29 iulie 2025, 11:50

Accident la Buziaș: Bărbat în scaun cu rotile lovit de o mașină

Un bărbat de 53 de ani a fost rănit, sâmbătă seara, într-un accident rutier petrecut pe strada Principală din orașul Buziaș. Incidentul a...

Accident la Buziaș: Bărbat în scaun cu rotile lovit de o mașină
Social marți, 29 iulie 2025, 08:34

Degajări de fum în baia unui salon al Spitalului Judeţean; nu au fost victime

Pompierii au intervenit la Spitalul Judeţean Timişoara, unde a fost semnalată o degajare de fum în baia unui salon din cadrul Secţiei Diabet...

Degajări de fum în baia unui salon al Spitalului Judeţean; nu au fost victime
Social marți, 29 iulie 2025, 07:40

Furtuni, incendii, vacanțe ratate: cât de nepregătiți suntem fără o asigurare?

Tot mai frecvente în ultima perioadă, fenomenele meteo extreme readuc în discuție necesitatea asigurării locuințelor. Furtunile violente,...

Furtuni, incendii, vacanțe ratate: cât de nepregătiți suntem fără o asigurare?
Social luni, 28 iulie 2025, 20:23

Soluție pentru Centrul Spațial Prunariu din Timiș

Cosmonautul Dumitru Prunariu și președintele Consiliului Județean Timiș au ajuns la un acord privind construirea unui centru educativ în...

Soluție pentru Centrul Spațial Prunariu din Timiș