„Data Senses”. La Timișoara se pregătește un proiect inovator de alfabetizare a copiilor în domeniul datelor
Într-o lume în care datele sunt peste tot în jurul nostru, a învăța să le înțelegem devine o necesitate esențială, chiar din copilărie.

Articol de Mihaela Ioncelescu, 8 august 2025, 12:50
„Data Senses” este un proiect educational care își propune să ofere alfabetizare în domeniul datelor de la vârste cât mai fragede.
Proiectul esteste inițiat de lect. univ. dr. Silvia Fierăscu, cadru didactic la Facultatea de Științele Guvernării și Comunicare și fondatoarea FabLab și va fi implementat în mai multe școli din Timișoara.
„Data Senses ce este, de fapt? Este un joc ghidat pe un set de carduri care te trece printr-un proces de joc la finalul căruia vei avea niște obiecte, colaj, așa făcute de vizualizare de date. De exemplu, jocul începe întotdeauna cu un scenariu care este adaptat grupului de vârstă și obiectivelor pe care le vrea cadrul didactic la clasă. Copiii își aleg un rol cu care pot empatiza foarte ușor, pe care să și-l asume”.
Dezvoltarea gândirii critice
Procesul este atent construit și urmărește dezvoltarea gândirii critice și colaborative. Elevii sunt provocați să găsească soluții, să construiască ipoteze și să folosească datele pentru a răspunde unor probleme.
„Provocarea este un element care adaugă un pic de complexitate, de exemplu, nu știu, ai timp limitat, ai buget limitat, în funcție de ce anume vrem să facem. Și la final există câteva carduri de reflexie ca să vedem un pic cum a performat echipa, care a fost soluția, prototipul pe care l-au făcut, vizualizarea pe care au făcut-o, ce au învățat și cum pot îmbunătăți experiența jocului.”
Cadrele didactice au la dispoziție scenarii care pot fi integrate ușor în programa școlară, fără a adăuga materie suplimentară.
„Scenariile sunt corelate cu programa națională pe mate, pe științe, în funcție de unde anume vrea cadrul didactic să integreze acest joc. Dezvoltăm adaptat scenariile respective, astfel încât să nu trebuiască să adaugi chestii în plus, ci mai degrabă să faci aceeași materie, dar un pic altfel, într-un mod cât mai creativ”.
Învățare prin joc
Proiectul a fost deja testat spune Silvia Fierăscu în unele clase de elevi odată cu Săptămâna altfel.
„I-am pus într-un cerc și cu un ghem de ață să nominalizeze cine e prieten cu cine. Practic, am construit rețeaua socială din cadrul clasei respective. A fost doar un exercițiu de conștientizare, dar în spate, studentele mele au pus toate informațiile într-un software de analiză și am trimis cadrelor didactice ceea ce se numește harta sociometrică a clasei.”
Proiectul va fi implementat în școlile din Timișoara interesate, iar viziunea este una pe termen lung.
„Chiar și de la grădiniță putem începe. Este posibil în orice limbă, la orice fel de materie. Alfabetizarea în date devine un rezultat inevitabil al modului în care se joacă jocul, dezvoltând empatie, colaborare, abilități critice – adică life skills”, concluzionează Silvia Fierăscu.