Ascultă Radio România Timișoara Live • 

VIDEO/ Protest al unuia dintre profesorii implicați în stabilirea programei de gimnaziu: ”S-a ales o soluție de tip sindicalist, care conservă normele profesorilor!”

Un discurs-protest a încheiat Hella Driving Education Day 2016 la Timișoara.

Marian Stas la Hella Driving Education Day
Foto: Marian Stas la Hella Driving Education Day

Articol de Radio Timisoara, 11 aprilie 2016, 20:21 / actualizat: 12 aprilie 2016, 9:21

O astfel de structură (planul-cadru al orelor pentru gimnaziu)  nu are nimic de-a face cu binele copiilor și este mai degrabă o soluție de tip sindicalist, care conservă normele profesorilor. A face școală în secolul XXI cu modele de secol XX și secol XIX. Mulțumesc, NU!
Și-atunci eu, cu puterile mele, am decis că nu doresc să cauționez o astfel de stare de fapt și că aș fi laș dacă n-aș comunica-o public ca atare și dacă n-aș protesta.

Marin Staș este chiar unul dintre profesorii care a făcut parte din grupul de inovare curriculară numit prin ordin de ministru. Are, printre altele, studii masterale în administraţie publică la Harvard.

Răul din societate provine dintr-un sistem depășit și prost croit. Solomon Marcus (1925-2016)

Dar  să vedem ce a inclus discursul de sâmbătă de la Hella Driving Education Day. Trei povești adevărate și un moment liric. Asta a promis la început. Se spunea ceva și de un ”gând civic”, pe lângă versuri din Coșbuc și un citat din Ghandi. ”Nația și educația trec strada aproape de bună voie. Schimbarea paradigmei educației” era tema propusă.

Prima a fost o poveste de succes , care a încercat să schimbe relația profesor-părinte-elev. Programul de educație non-formală ”10 la puterea 2000” a antrenat în cei 10 ani 2000 de elevi din trei comunități. Cel mai bun rezultat este apariția a aproximativ elevilor-traineri, care lucrează acum cu colegii lor.
A doua poveste doar a început bine. Un colegiu din România reușea să obțină în 2009 o acreditare internațională de la organizația Bacalaureatul Internațional.  Procesul de obținere a unor modificări legislative care să permită astfel de alternative curriculare a fost blocat însă birocratic și politic în anul următor.
A treia poveste se referă chiar la dezbaterile despre noul curriculum pentru gimnaziu. Marian Staș a pus în discuție de ceva vreme un cadru strategic pentru schimbarea paradigmei educației în care centrarea este pe valori, considerând actuala arhitectură curriculară depășită (părere împărtășită și de directorul Colegiului Național din Timișoara, în expunerea precedentă). Fiecare dintre cei implicați  în grupul de inovare curriculară numit prin ordin de ministru a venit cu variante proprii. ”A dezvolta și a crea o generație nouă de copii însemnă a porni de la ceea ce societatea vrea, care este viziunea societății pentru școală ca atare, care sunt valorile ca sistem pe care școala are a le cultiva și de-acolo plecăm mai departe într-un exercițiu de descentralizare  și subsidiaritate, așa cum (ce să vezi) legea prevede.” Rezultatul final, după trei săptămâni de tăcere în care cei din grupul de inovare nu au fost consultați, l-a aflat marți de la presă. ”O astfel de structură n-are nimic de-a face cu binele copiilor”[…] ”am dat soluții alternative multiple pentru a rezolva și normele profesorilor și un alt model curricular.”

Numărul de ore din programul claselor V-VIII, remarcă Radio România Actualități,  ar putea creşte după intrarea în vigoare, în 2017, a noului plan-cadru pentru orele de curs ale elevilor de gimnaziu. Documentul, prezentat marți 5 aprilie la conferința de presă de la Ministerul Educaţiei (înregistrarea video – aici), permite creşterea numărului maxim al orelor de curs de la 30 la 34 pe săptămânăNoutatea acestui plan-cadru în viziunea ministerului este introducerea disciplinei Informatică şi tehnologia informaţiei şi comunicării la clasele V-VIII. La clasa a V-a, elevii vor avea două ore de istorie, iar la clasa a VII-a se va introduce disciplina Elemente de limba latină şi cultură romanică. Elevii claselor a VIII-a vor avea o oră pe săptămână pentru ambele discipline din aria arte, respectiv Muzică şi Arte plastice. Găsiți aici (arhivă .rar) documentele de prezentare a planului-cadru pentru clasele V-VIII.
Conform celor declarate de ministrul educaţiei, Adrian Curaj, accentul trebuie pus pe latura practică, pe competenţe, şi nu pe conţinuturi. ”Am făcut o reechilibrare a diverselor arii curiculare. Acordăm o atenţie deosebită consilierii şi dezvoltării personale”.

Pentru a înțelege mai bine cum văd lucrurile și cei care au încheiat evenimentul de sâmbătă, vă invităm să urmăriți întâi în înregistrarea  video a evenimentului (de la ora 4 minutul 8) mesajul directorul Colegiului Bănățean, calificat de Marian Staș drept un ”mesaj trist al unui director de școală care n-are la-ndemână toate instrumentele astfel încât să face ceea ce simte că are de făcut acolo. Urmează în partea finală (de la ora 4 minutul 41) chiar discursul protest de care vorbim.
Așteptăm  mai jos, la comentarii, părerea dumneavoastră.

[iframe src=”http://embed.evenimentlive.com/preview?cid=uvtro&w=1080&h=720no”]

Derularea evenimentului HELLA DRIVING EDUCATION DAY a fost cea de mai jos, înregistrarea video începe cu finalul dialogului lui Sebastian Burduja cu cei din sală care au pus întrebări.

-:– Octav Jurcoane, HELLA România

-:– Gelu Murariu, HELLA România – ”Importanţa educaţiei pentru mediul corporate

-:– Marilen Pirtea, Universitatea de Vest Timişoara

0:00 Sebastian Burduja – ”Model de educație pentru secolul XXI: experiențe, competențe și nuanțe”

0:02 Diana Andone- ”Educația deschisă în România”

-:–  Sugata Mitra- ”The future of learning. Hole in the Wall

-:– Florian Colceag – Șocul viitorului în educație

4:08 Sorin Ionescu – ”Mituri și realități ale școlii românești”

4:40 Marian Staş – ”Nația și educația trec strada, (aproape) de bunăvoie. Despre schimbarea paradigmei la români” (vezi și blogul lui Marian Stas de pe adevarul.ro )

(articolul va fi completat, reveniți pe pagina noastră)


Sursă video, surse foto: înregistrare Hella Driving Education Day

Măsurile bugetare au înjumătățit numărul elevilor care primesc burse în Timiș
Învăţământ marți, 18 noiembrie 2025, 18:16

Măsurile bugetare au înjumătățit numărul elevilor care primesc burse în Timiș

Numărul elevilor din Timiș care primesc burse școlare s-a înjumătățit, după schimbarea procedurilor implementate pentru a face economii la...

Măsurile bugetare au înjumătățit numărul elevilor care primesc burse în Timiș
Dotări ultramoderne în noul laborator de biochimie de la Colegiul Bănățean din Timișoara
Învăţământ marți, 18 noiembrie 2025, 17:51

Dotări ultramoderne în noul laborator de biochimie de la Colegiul Bănățean din Timișoara

Elevii de la Colegiul Național Bănățean din Timișoara vor învăța chimie și biologie într-un laborator de ultimă generație, echipat din...

Dotări ultramoderne în noul laborator de biochimie de la Colegiul Bănățean din Timișoara
Primăria Timișoara caută spațiu adecvat pentru Secția de Coregrafie de la Liceul „Ion Vidu”
Învăţământ luni, 17 noiembrie 2025, 17:36

Primăria Timișoara caută spațiu adecvat pentru Secția de Coregrafie de la Liceul „Ion Vidu”

Primăria Timișoara face demersuri pentru a le asigura elevilor de la Secția de Coregrafie a Liceului de Artă „Ion Vidu” condiții mai bune de...

Primăria Timișoara caută spațiu adecvat pentru Secția de Coregrafie de la Liceul „Ion Vidu”
Elevii cu 10 pe linie pot parcurge doi ani de studii într-un singur an școlar
Învăţământ duminică, 16 noiembrie 2025, 20:39

Elevii cu 10 pe linie pot parcurge doi ani de studii într-un singur an școlar

Ministerul Educației a stabilit că elevii care obțin media 10 la încheierea anului școlar pot beneficia de un program special de studiu care le...

Elevii cu 10 pe linie pot parcurge doi ani de studii într-un singur an școlar
Învăţământ duminică, 16 noiembrie 2025, 09:43

Școala de Arte „Remus Tașcău” din Lugoj, fără activitate de mai mulți ani. Primăria promite reorganizare, fără un calendar clar

Școala de Arte „Remus Tașcău” din Lugoj se confruntă cu o perioadă îndelungată de inactivitate, deși instituția a reprezentat, timp de...

Școala de Arte „Remus Tașcău” din Lugoj, fără activitate de mai mulți ani. Primăria promite reorganizare, fără un calendar clar
Învăţământ marți, 11 noiembrie 2025, 16:33

Mesajul către şcoli, după sinuciderea elevei de la Liceul “Grigore Moisil”: Atenţie sporită faţă de emoţiile copiilor

Inspectoratul Școlar Județean Timiș și-a exprimat regretul profund față de tragedia care a îndoliat comunitatea educațională din Timișoara....

Mesajul către şcoli, după sinuciderea elevei de la Liceul “Grigore Moisil”: Atenţie sporită faţă de emoţiile copiilor
Învăţământ joi, 6 noiembrie 2025, 10:00

Învăţător reţinut de poliţie după ce a lovit două eleve de 10 ani. Inspectoratul Școlar Timiș anunță măsuri

Un învăţător de 51 de ani din Lugoj a fost reţinut pentru 24 de ore pentru purtare abuzivă, după ce a lovit peste faţă două eleve de 10...

Învăţător reţinut de poliţie după ce a lovit două eleve de 10 ani. Inspectoratul Școlar Timiș anunță măsuri
Învăţământ duminică, 2 noiembrie 2025, 18:40

Elevii revin la școală după o săptămână de vacanță

Elevii revin în bănci, începând de luni, după o săptămână de vacanţă. Potrivit structurii anului şcolar, elevii vor urma al doilea modul...

Elevii revin la școală după o săptămână de vacanță