Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Firmele din Timiș aduc angajați de la sute de kilometri pentru a-și asigura forța de muncă

Firmele din județul Timiș sunt dispuse să facă sacrificii pentru a-și asigura forța de muncă. Unele companii apelează la muncitori aflați chiar și la 150 de kilometri depărtare de sediu, cărora le asigură transport chiar dacă legea nu le impune acest lucru.
Timișul se numără printre județele cu cea mai mică rată a șomajului din România, iar în aceste condiții principala grijă a firmelor din județ este lipsa forței de muncă. Parțial, criza a fost rezolvată prin aducerea unor muncitori asiatici. În plus, pentru a face rost de angajați, unele fabrici din Timișoara aduc muncitori inclusiv de la Moldova Nouă, oraș din județul vecin, Caraș-Severin, aflat la peste 150 de kilometri de Timișoara.
Potrivit lui Mark Mikși și branch manager în cadrul firmei de recrutare Adecco, numărul fabricilor dispuse să angajeze muncitori navetiști este în creștere.
“Dacă în urmă cu câțiva ani erau doar anumite companii care aveau rute de transport în afara Timișoarei, adică asigurau transport in mediul rural, acum măsura a devenit tot mai populară și deja sunt numeroase companii, în special de producție, din domeniul automotive din Timișoara, care asigură transport de pe rute din județul Timiș. Cel mai departe, ca și extindere a rutelor, este o anumită companie din zonă care aduce deja muncitori din județul Caraș-Severin. Cea mai îndepărtată localitate pe care o acoperă este Moldova Nouă. Imaginați-vă că vorbim de 160 de kilometri de Timișoara”, spune reprezentantul firmei de recrutare.
Mark Mikși și-a mai explicat că în zilele în care sunt la lucru, muncitorii care fac naveta de la Moldova Nouă la Timișoara ajung acasă doar să doarmă.
“Oamenii sunt dispuși să accepte doar pentru că nu au alternative. Și imaginați-vă că aici vorbim de oameni care călătoresc mai mult sau mai puțin patru ore pe traseu, plus 12 ore petrecute în fabrică. Oamenii ăștia, de fapt, lipsesc de acasă undeva la 16 ore pe zi. Programul acesta se numește popular 12-24 12-48 asta înseamnă că se lucrează 12 ore cu o zi liberă, iar următoarele 12 ore se lucrează cu două zile libere. Deci practic o zi da, o zi nu, o zi da, dou[ zile nu. Nu există un tipar sau un portret-robot standard alnapitistului, pentru că angajații aparțin din toate categoriile posibile de vârstă, femei, bărbați tineri, oameni mai în vârstă, oameni care se apropie de pensionare, mai ales că cerința principală în recrutarea lor ține de capacitatea lor de a executa anumite sarcini”, spune Mark Mikși.
Dacă unii muncitori merg la lucru cu autobuzele puse la dispoziție de angajator, alți angajați fac naveta cu mașina personală și decontare a transportului de către firmă.
Este cazul Nadiei, care face zilnic o navetă de 70 de kilometri dus-întors.
“Locuiesc în Făget și fac naveta la Lugoj de aproximativ 15 ani cu mașina personală. La început mi-a fost foarte greu, dar cu timpul m-am obișnuit. Cel mai greu pot spune că este iarna cu naveta, când ninge și nu sunt dezăpezite șoselele. Un lucru care este la fel de greu și care mă îngreunează naveta, șoselele netrasate, nemarcate corespunzător și gropile, bineînțeles”, povestește Nadia.
Dan locuiește în Lugoj, județul Timiș și lucrează pentru o firmă din Lipova, județul Arad. Până înainte de pandemie făcea naveta în fiecare zi la Lipova. Acum mai lucrează și de acasă, dar când trebuie să facă naveta pericolele sunt frecvente.
“Drumul e periculos, în special în România. Modul în care conducem și conduc șoferii e foarte, foarte periculos. Nu avem deloc respect în trafic. Cel puțin acest drum Lugoj-Lipova e destul de populat cu mașini care au gabarit mare. Acești șoferi profită de faptul că mașinile lor sunt mult mai mai mari decât celelalte, efectiv intră pe partea ta și s-a întâmplat de mai multe ori să opresc mașina sau să ies de pe carosabil”, spune Dan.
Șefa Inspectoratului Teritorial de Muncă Timiș, Ileana Mogoșanu, a explicat că firmele nu sunt obligate să asigure transportul angajaților, dar o fac pentru a avea cu cine să lucreze.
“Timișul este un județ în care există o mare lipsă de forță de muncă calificată și atunci angajatorii, ca să să asigure forța de muncă, sunt forțați să facă lucrul ăsta. Nu sunt forțați de lege, ci de împrejurări, ca să-și poată fideliza salariații. Dacă nu, după aceea, salariatul poate invoca <n-am prins trenul, n-am prins autobuzul>. Ei știu, după aceea, cu siguranță, că salariații lor ajung la lucru și de la lucru ajung acasă”, spune Ileana Mogoșanu.
Potrivit legii, chiar dacă orele petrecute pe drum nu sunt considerate lucrate, un accident produs spre drumul spre și dinspre serviciu intră în categoria accidentelor de muncă.

Firmele din Timiș aduc angajați de la sute de kilometri pentru a-și asigura forța de muncă

Articol de Radio Timișoara, 11 noiembrie 2022, 07:47 / actualizat: 22 noiembrie 2022, 13:04

Ascultați reportajul realizat de Daniel Dancea.

Ministrul Agriculturii promite extinderea sistemelor de irigații
Economie luni, 28 iulie 2025, 06:52

Ministrul Agriculturii promite extinderea sistemelor de irigații

Ministerul Agriculturii anunță măsuri concrete pentru extinderea sistemelor de irigații. Declarația vine în contextul în care sudul României...

Ministrul Agriculturii promite extinderea sistemelor de irigații
Seceta face ravagii în județul Arad: unuii agricultori reclamă culturi compromise în totalitate
Economie duminică, 27 iulie 2025, 14:32

Seceta face ravagii în județul Arad: unuii agricultori reclamă culturi compromise în totalitate

Seceta creează mari probleme in România și în acest an. În lipsa sistemelor de irigații, în județul Arad există agricultori care reclamă...

Seceta face ravagii în județul Arad: unuii agricultori reclamă culturi compromise în totalitate
Coniacul de Teremia Mare, povestea unei tradiții viticole pierdute
Economie marți, 22 iulie 2025, 14:53

Coniacul de Teremia Mare, povestea unei tradiții viticole pierdute

Pe câmpiile pe care acum grâul așteaptă combinele pentru recoltat, în urmă cu mai bine de 40 de ani, erau plantate aproximativ 2.000 de hectare...

Coniacul de Teremia Mare, povestea unei tradiții viticole pierdute
Cea mai bună recoltă de grâu din ultimii șapte ani în județul Arad
Economie vineri, 18 iulie 2025, 12:44

Cea mai bună recoltă de grâu din ultimii șapte ani în județul Arad

Județul Arad înregistrează cea mai mare producție de grâu din ultimii șapte ani, cu o medie de 5.900 de kilograme la hectar, potrivit datelor...

Cea mai bună recoltă de grâu din ultimii șapte ani în județul Arad
Economie marți, 15 iulie 2025, 18:00

Noile provocări ale economiei românești: transferul deciziei spre agenții guvernamentale și inegalitatea elitelor

Agențiile guvernamentale, sinecurile și noile forme de inegalitate – toate pot genera dezechilibre economice și politice serioase, atrage...

Noile provocări ale economiei românești: transferul deciziei spre agenții guvernamentale și inegalitatea elitelor
Economie luni, 14 iulie 2025, 17:47

Profesor de economie: Agențiile guvernamentale au ajuns să înlocuiască Guvernul în deciziile economice

Agențiile guvernamentale reprezintă una dintre problemele economiei românești, avertizează un profesor de Economie Publică din Timișoara....

Profesor de economie: Agențiile guvernamentale au ajuns să înlocuiască Guvernul în deciziile economice
Economie luni, 14 iulie 2025, 08:09

Afaceri cu suflet: Cum schimbă antreprenoriatul social comunitățile din România

Într-o lume în care afacerile tradiționale se măsoară în profit, antreprenoriatul social propune un alt model: unul în care scopul principal...

Afaceri cu suflet: Cum schimbă antreprenoriatul social comunitățile din România
Economie joi, 3 iulie 2025, 19:43

Creșterea TVA aduce scumpiri și risc de recesiune. Cui folosește inflația? Explicația unui profesor de economie din Timișoara

Creșterea taxei pe valoarea adăugată este una dintre cele mai rapide metode prin care guvernele pot colecta mai mulți bani la buget. Dar această...

Creșterea TVA aduce scumpiri și risc de recesiune. Cui folosește inflația? Explicația unui profesor de economie din Timișoara