Anamaria Vartolomei, în primul rol românesc. “Dacă publicul român înțelege filmul, e cel mai important”
„Jaful Secolului”, regizat de Teodora Ana Mihai și scris de Cristian Mungiu, inspirat dintr-un caz real, poate fi vizionat în România începând din 23 septembrie.

Articol de Mihaela Ioncelescu, 23 septembrie 2025, 07:30
„Jaful Secolului” este primul film românesc în care joacă actrița Anamaria Vartolomei, prezentă la avanpremiera de la TIFF Timișoara.
Tânăra povestește că a plecat la vârsta de 6 ani în Franța, unde lucrau părinții săi, și subliniază că orice om stabilit într-o țară străină trebuie să depună un efort mai mare pentru că, de fapt, își reprezintă țara.
O poveste adevărată
„Jaful Secolului” aduce pe ecran destinul unor tineri români plecați la muncă în străinătate. Filmul a fost prezentat în avanpremieră la festivalul TIFF Timișoara, în prezența echipei.
Afișul îi prezintă trei băieți care au furat câteva tablouri valoroase dintr-un muzeu, pe care le-au îngrămădit în saci de rafie. Scenariul scris de Cristian Mungiu este inspirat din furtul unor tablouri de patrimoniu în 2012 de la muzeul Kunsthall din Rotterdam, tablouri care nu au mai fost niciodată recuperate,
Este primul film românesc în care joacă actrița franco-română Anamaria Vartolomei, laureată în 2022 cu premiul César pentru cea mai bună speranță feminină.
„Cred că scenariul te invită să-ți pui mai multe întrebări. Este povestea jafului, dar se pun multe întrebări despre societate, mai ales în ceea ce privește diferențele între vest și est. Este pentru prima dată când joc mamă și fata ei are șase ani, adică vârsta pe care am avut-o eu când am plecat în Franța. Povestea pentru mine a rezonat într-un fel foarte intim. Într-un fel e și povestea părinților mei.”
Personajul Natalia, pe care Anamaria Vartolomei o interpretează în film, i-a permis să exploreze pentru prima dată ipostaza de mamă pe ecran și să construiască o relație puternică, autentică, cu fetița din rol.
„În general, eu nu prea lucrez foarte mult pe personaj, îmi place să aibă o parte de mister, nu încerc să mă duc foarte profund în psihologia personajelor, depinde de rol, dar aici, cred că ceea ce a fost cel mai important era să o ancorăm în ceva foarte stabil, în ceva foarte solid, să simțim că Natalia e o forță și are o forță care ceilalți, presupun, nu au încă sau nu și-au descoperit-o. Ăsta a fost punctul cel mai important, aș spune, și relația cu fetița, bineînțeles, să fie credibilă.”
Relația românilor cu occidentul
Dincolo de subiectul jafului, pelicula atinge un punct sensibil: felul în care sunt percepuți românii în străinătate și cum își construiesc o identitate între două lumi.
„Eu nu prea am simțit această diferență, presupun doar că ca străin mereu trebuie să dovedești că ești la locul tău. Așa simt eu, dar nu doar în Franța sau ca român. În general, presupun că atunci îți construiești o viață în altă țară, trebuie sa fii corect, sa fii cu bun simț, sa faci o imagine bună a poporului pe care îl reprezinți în străinătate. Eu nu aș putea să vorbesc personal despre asta, pentru că am fost copil, m-am dezvoltat ușor. Nu e cazul meu, să fi ajuns adultă și să fi trebuit să reiau totul de la zero într-o altă țară, cum au făcut părinții mei.”
Propunerea României la premiile Oscar
„Jaful secolului” este propunerea României pentru premiile Oscar din 2026. Pentru actriță, reacția publicului din România este cel mai important semn că filmul și-a atins scopul.
„E prima dată când vin să vorbesc despre film în România, dar Cristian Mungiu mi-a spus că filmul e bine primit de public și asta vine să confirme că e filmul plăcut, acceptat și, da, până la urmă e un film despre noi și dacă publicul român îl înțelege și îl place, cred că ăsta e cel mai important punct.”
„Jaful Secolului” a câștigat Premiului Publicului la Festivalul Internațional de Film de la Shanghai, Balkan Film Award (premiul pentru cel mai bun film din competiția balcanică) în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Sofia, Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia (2024), Marele Premiu și Premiul pentru Cea mai bună Actriță în rol principal, la Festivalul Internațional de Film de la Tokyo (2024) acordat actriței Anamaria Vartolomei.
Filmul este de-al doilea lungmetraj al regizoarei Teodora Ana Mihai (care a debutat cu apreciatul „La Civil”) este o coproducție România-Belgia-Olanda.