Ioan Holender, cel mai longeviv director al Operei din Viena, cântărește primele luni ale Capitalei Culturale Europene

Revenit la Timișoara după aproape patru luni de la deschiderea oficială a programului Capitală Culturală Europeană, atunci când s-a arătat nemulțumit de spectacolul de deschidere de la Opera Română din Timișoara, cel mai longeviv director al Operei din Viena, Ioan Holdender, a făcut un bilanț a ceea ce s-a făcut în oraș în cele trei luni de la deschidere.
Programul filarmonicii, al teatrului, unde a remarcat câteva dintre spectacolele anunțate, expoziția de la Cazarma U, acestea au fost de natură să-l încânte pe maestru, însă instalațiile prezente prin oraș și alte câteva noutăți nu sunt deloc în măsură să îl bucure pe Ioan Holender.
“E un loc extraordinar, locul acela enorm în spate, curtea interminabilă și în toate odăile cazarmei au făcut expoziții. Altceva n-am văzut, în afară de schela aia enormă care au făcut-o în fața Operei. Nu știu de ce. O idee curioasă, zic eu, păcat de a, mă rog. Mai mult, nu știu”, spune Ioan Holender.
În urma controverselor generate de faptul că unii au denumit Opera Română din Timișoara Palatul Culturii, l-au întrebat pe Ion Holender care ar trebui să fie denumirea clădirii.
“Este una dintre tâmpenele majore. Dacă întrebi primarul spune nu, nu sunt eu, cine împuternicit cu le astea, nu știu. Scehla e caraghioasă, a costat și bani, dar, mă rog, bani avem gârlă la capitala culturală. Filarmonica a făcut un program frumos și au profitat de asta. Și am auzit că și la teatru vine o formație de teatru de la Comédie-Française. Ceea ce e un lucru bun”, mai spune Ioan Holender.
Chiar dacă proiectul capitalelor culturale coordonat de Comisia Europeană aduce mai mulți bani și vizibilitate pe plan local, Ioan Holender spune că se discută desființarea acestui titlu.
“Eu am fost implicat când a devenit Graz, unul dintre orașele din Austria, un oraș mult mai mare decât Timișoara, capitală culturală. Știu că este o grămadă de bani dacă reușești să faci niște planuri în acest sens, dar se discută desființarea acestui titlu Capitală Culturală Europeană. Să dai titlul cui îl dai, cui nu i-l dai”, spune Ioan Holender.
Fostul director al Operei din Viena a vorbit pentru Radio Timișoara și despre respingerea intrării României în Schengen de către Austria.
“A cam rămas atmosfera asta habsburgică la Viena. Toți ce este încolo, încolo înseamnă spre răsărit, e ceva evitabil. Tot ce se spune în rău despre noi și despre țările care sunt în împrejurimea noastră le dă simpatie celor de acolo. Nemții spun Balcanii încep la Viena deja, Viena spune că Balcanii încep în Ungaria. Ungurii spun că începe în România. Este o antipatie general, nu crescândă, dar existentă”, mai spune fostul director al Operei din Viena.
Ioan Holender, în vârstă de 87 de ani, a fost cel mai longeviv director al Operei din Viena, conducând prestigioasa instituție timp de 18 ani, în perioada 1992-2010.

Ascultați reportajul realizat de Daniel Dancea.

Articole asemănătoare

Războiul continuă: „ Meszar, soția lui Meszar, secretara și câțiva angajați”, învinși în instanță

Suporterii arădeni au obținut anularea în instanță a unei decizii luate de conducerea clubului în…

3 ore ago

Pleacă golgeterul. Cum va arăta Corvinul 2024/2025? | AUDIO

Corvinul Hunedoara a reușit în acest sezon să facă minuni cu un lot de autohtoni.…

4 ore ago

Memorial automobilistic “Timișoara 1930” și expoziție de mașini de epocă, la Noaptea Muzeelor

Sâmbătă are loc cea de-a patra ediție a memorialului automobilistic “Timișoara 1930 - Primul Concurs…

5 ore ago

Victorie facilă pentru Flavius Biea în lupta pentru centură

Pugilistul timișorean Flavius Biea a cucerit centura WBC Continental Latino, aseară, la Craiova. Bănățeanul l-a…

5 ore ago

Vremea în Banat și Crișana

Astăzi, vremea se va încălzi ușor. Cerul va fi variabil și, pe arii restrânse, îndeosebi…

7 ore ago

România, dublă victorie în Golden League

Naţionala masculină de volei a României a debutat cu dreptul în noul sezon al competiţiei…

15 ore ago