Ascultă Radio România Timișoara Live • 

ŒDIPE, „această tragedie antică, pe care George Enescu reușește să o redea și să o transpună cum n-a reușit nimeni înainte sau după!” spune dirijorul Gabriel Bebeșelea (interviu)

“Œdipe” de George Enescu, operă în concert, primă audiție la Filarmonica „Banatul” Timișoara.

ŒDIPE, „această tragedie antică, pe care George Enescu reușește să o redea și să o transpună cum n-a reușit nimeni înainte sau după!” spune dirijorul Gabriel Bebeșelea (interviu)

Articol de Simona Stoița, 3 octombrie 2025, 11:43 / actualizat: 3 octombrie 2025, 13:07

Filarmonica „Banatul” Timișoara deschide stagiunea 2025-2026 cu “Œdipe” de George Enescu, operă în concert, în primă audiție.

Evenimentul va avea loc astăzi, 3 octombrie 2025, la Sala „Capitol”, începând cu ora 19:00, sub conducerea dirijorală a maestrului Gabriel Bebeșelea.

INTERVIU – GABRIEL BEBEȘELEA, dirijorul concertului extraordinar:

Gabriel Bebeșelea – dirijor. ©Foto: Ionut Macri

„Pentru Enescu am o pasiune specială.

Am o apropiere extrem de strânsă, pentru că e una dintre preocupările mele majore.

M-a preocupat foarte mult mai ales „etapa embrionară de compoziție” a lui George Enescu, prea puțin cunoscută, în care se zăresc deja „semințele” a ceea ce avea să crească mai târziu.

Regăsim o „formă” de “Œdipe” în oratoriul “Ahasvèrus”, compus la 14 ani.

Deci regăsim deja elemente pe care Enescu le va regenera ulterior și le va metamorfoza în “Œdipe” sau în oratoriul „Strigoii”, pe care am avut onoarea să-l realizez în premieră mondială, fiind finalizat de către Cornel Țăranu și Sabin Pautza.

George Enescu e un lucru foarte special pentru mine, mai ales că simt că trebuie să-l cunoaștem mult mai bine.

În afară de Rapsodii și Simfonii, cred că trebuie să știm mult mai multe despre compozitorul nostru național, dacă tot îl considerăm compozitorul nostru național.

“Œdipe”este poate cea mai complexă partitură a sa.

Este una dintre cele mai grandioase opere compuse în prima jumătate a secolului XX.

Este o partitură la a cărei geneză a stat, de fapt, tot ceea ce George Enescu „a acaparat”, muzicalmente, timp de câteva decenii, și a pus pe hârtie, timp de aproape câteva decenii…

De la primele schițe până la premieră sunt aproape trei decenii distanță.

O partitură extraordinar de complexă, cu foarte multe lucruri care pot fi considerate inovatoare.

Folosește ‘Sprechgesang’, microtonii, polimodalism.

Sunt multe tehnici ale începutului de secol XX, pe care George Enescu și le-a însușit, dar totul este într-o paletă extrem de personală, trecut prin filtrul său.

Consider că la 70 de ani după dispariția lui George Enescu, Timișoara, în calitate de fostă Capitală Culturală Europeană, trebuia să aibă un “Œdipe”.

Acest oraș să audă, pentru prima dată, această operă grandioasă, în colaborare cu o altă fostă Capitală Cultural-Europeană – Novi Sad, cu Orchestra Simfonică “Vojvodina”.

O co-producție, practic, între cele două orașe, care va călători de la Timișoara la Novi Sad.”

Cum propune „să întâmpine” scriitura enesciană, viziunea dumneavoastră dirijorală ?

„Sper că într-un mod foarte apropiat de ceea ce Enescu și-a propus.

Pe lângă faptul că este o partitură extrem de complexă, noi ne lovim și de faptul că nu există partituri.

Partitura generală este însuși manuscrisul lui George Enescu, un facsimil.

Este bine-cunoscut faptul că George Enescu avea un scris extrem de migălos și foarte mic.

Există destule retușuri, lucruri care nu se văd foarte bine în manuscris, așa că necesită un studiu special.

La fel, materialele de orchestră sunt cele după care s-a cântat, în 1936, la premieră.

Au tot fost refăcute, dar sunt tot facsimil și au foarte multe greșeli de… tipar, să-i spunem.

Așa că pregătirea trebuie să fie extrem de minuțioasă, să poți preîntâmpina toate dificultățile tehnice înainte de a te apuca de repetiții.

Apoi, bineînțeles, muzica lui George Enescu este de o complexitate inimaginabilă, pentru că, după cum am zis mai devreme, „a vărsat tot ceea ce a acumulat” în câteva decenii de viață muzicală.”

Viziunea dumneavoastră dirijorală va fi sublimată în sonoritatea ansamblului.

„Într-o co-producție care sperăm să aducă cât mai mulți timișoreni la acest eveniment remarcabil!

O întâlnire unică, având în vedere că la aproape un secol de la premiera operei de la Paris (operă care se cântă din ce în ce mai des în lume) este pentru prima dată când se aude la Timișoara.”

Publicul care va aplauda începutul stagiunii, într-o seară magistrală, enesciană!

În acest public se vor regăsi publicuri.

Cum să înțeleagă categoriile de public – ‘Enescu’, în viziunea dumneavoastră interpretativă, dirijorală?

„N-aș insista asupra viziunii mele, pentru că nu e atât de important.

Cel mai important lucru este să vină cu inima deschisă pentru a auzi niște sonorități pe care George Enescu și le-a imaginat ca fiind (re)trăiri ale Greciei Antice.

Chiar dacă este un limbaj extrem de modern, foarte tipic secolului XX, repet, trecut prin filtrul lui George Enescu.

Sunt niște lucruri specifice, culori pe care doar la George Enescu le întâlnim.

Publicul să fie foarte deschis pentru această tragedie antică, pe care George Enescu reușește să o redea și să o transpună cum n-a reușit nimeni înainte sau după.” (Gabriel Bebeșelea, dirijor; interviu realizat la Filarmonica „Banatul” Timișoara, 29 septembrie 2025)

AUDIO / Gabriel Bebeșelea, dirijor (interviu realizat la Filarmonica „Banatul” Timișoara, 29 septembrie 2025)

Cinema Johnny se deschide în Freidorf ca spațiu cultural multifuncțional
Cultură joi, 20 noiembrie 2025, 21:14

Cinema Johnny se deschide în Freidorf ca spațiu cultural multifuncțional

Cinema Johnny, spațiul dedicat memoriei lui Johnny Weissmüller, își redeschide porțile în acest weekend, în cartierul Freidorf. Este cel de-al...

Cinema Johnny se deschide în Freidorf ca spațiu cultural multifuncțional
A murit criticul și istoricul literar Cornel Ungureanu
Cultură miercuri, 19 noiembrie 2025, 19:05

A murit criticul și istoricul literar Cornel Ungureanu

Președintele Filialei Timişoara a Uniunii Scriitorilor, Cornel Ungureanu, a încetat din viață la vârsta de 82 de ani. Cornel Ungureanu a fost...

A murit criticul și istoricul literar Cornel Ungureanu
„MÁRIA BODÓ, O VIAȚĂ ÎNCHINATĂ MUZICII ȘI PEDAGOGIEI PIANULUI”, apariție editorială
Cultură joi, 13 noiembrie 2025, 11:09

„MÁRIA BODÓ, O VIAȚĂ ÎNCHINATĂ MUZICII ȘI PEDAGOGIEI PIANULUI”, apariție editorială

Monografia „MÁRIA BODÓ, O VIAȚĂ ÎNCHINATĂ MUZICII ȘI PEDAGOGIEI PIANULUI”, semnată de prof. dr. Dan Aurel Băcilă, este publicată...

„MÁRIA BODÓ, O VIAȚĂ ÎNCHINATĂ MUZICII ȘI PEDAGOGIEI PIANULUI”, apariție editorială
Teatrul Național Timișoara marchează Ziua Națională cu premiera spectacolului „Cântăreața cheală”
Cultură luni, 10 noiembrie 2025, 16:46

Teatrul Național Timișoara marchează Ziua Națională cu premiera spectacolului „Cântăreața cheală”

De 1 Decembrie, Teatrul Național din Timișoara redeschide Atelierele Fabrica de decoruri ca spațiu de spectacol, cu o producție inedită –...

Teatrul Național Timișoara marchează Ziua Națională cu premiera spectacolului „Cântăreața cheală”
Cultură duminică, 9 noiembrie 2025, 11:07

Filarmonica Banatul a pus în vânzare biletele pentru concertele de Crăciun și Anul Nou

Filarmonica Banatul anunță că a pus în vânzare biletele pentru concertele de Crăciun și de Anul Nou. Biletele pentru concertele speciale de...

Filarmonica Banatul a pus în vânzare biletele pentru concertele de Crăciun și Anul Nou
Cultură joi, 6 noiembrie 2025, 10:10

Start lent pentru expoziția “Pompeii” de la Timișoara; biletele sunt disponibile pe toată durata evenimentului

Muzeul Național de Artă din Timișoara speră să stârnească interesul publicului față de expoziția “Pompeii” care se deschide la...

Start lent pentru expoziția “Pompeii” de la Timișoara; biletele sunt disponibile pe toată durata evenimentului
Cultură miercuri, 5 noiembrie 2025, 14:34

Concerte, spectacole şi întâlniri literare la Zilele Culturii Sârbe de la Timişoara

Ediţia din acest an a Zilelor Culturii Sârbe, începe astăzi, la ora 19:00, la Cinema Studio din Timişoara. Până în 28 noiembrie vor fi...

Concerte, spectacole şi întâlniri literare la Zilele Culturii Sârbe de la Timişoara
Cultură vineri, 31 octombrie 2025, 19:37

Ministrul Culturii declară la Timișoara că este nevoie de o nouă lege a culturii

Prezent la Timișoara, ministrul Culturii, Demeter Andras, a declarat că legislaţia actuală asupra patrimoniului trebuie revizuită, deoarece...

Ministrul Culturii declară la Timișoara că este nevoie de o nouă lege a culturii