Orchestra Simfonică a Liceului de Artă „Ion Vidu” cu soliști excepționali, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”
Interviuri: lect. dr. Cosmin Hărșian, dirijorul orchestrei, și soliștii instrumentiști ai concertului.

Articol de Simona Stoița, 19 mai 2025, 14:26
Tinerii artiști ai Orchestrei Liceului de Artă „Ion Vidu” vă invită la concert, astăzi, 19 mai 2025, de la ora 19:00, la Sala „Capitol” a Filarmonicii „Banatul”.
Concertul simfonic al Orchestrei Liceului de Artă „Ion Vidu”, sub bagheta maestrului Cosmin Hărșian, va fi susținut pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, ediția a XLIX-a, 2025.
Soliști:
Ștefan Drăghici și Ciprian Virag (clasa a XI-a) – vioară;
Darius Cîrstulescu (clasa a X-a) – corn;
Cătălin Catina (clasa a IX-a) – clarinet;
Luca Igna (clasa a XII-a) – trombon;
Robert Tiutiuc (clasa a X-a) – vioară.
În program, lucrări de G. Verdi, A. Vivaldi, W. A. Mozart, C. M. von Weber, F. David, H. Wieniawski, A. Dvořák.
Exclusivitate / Interviu cu lect. univ. dr. Cosmin Hărșian, dirijor – Orchestra Simfonică a Liceului de Artă „Ion Vidu”
Pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”.
„Ca în fiecare an, ultimul concert al Orchestrei Simfonice a Liceului de Artă „Ion Vidu” este cel din cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”.
Între cele 4-5 concerte mari pe care le susține anual Orchestra Liceului, acesta este evenimentul artistic cu cea mai mare vizibilitate.”
„Elevii au înțeles importanța concertului.
Într-un interval de timp relativ scurt de la ultimul concert, au reușit să se mobilizeze și să învețe lucrările, fiind entuziasmați de această oportunitate deosebită de a concerta în cadrul unuia dintre cele mai importante festivaluri de muzică clasică din România, chiar dacă este sfărșit de an școlar și sunt foarte solicitați la toate disciplinele, cu atât mai mult cei de clasa a XII-a care au și bacalaureat.”
În programul concertului:
„În comparație cu celelalte concerte pe care le-am susținut anul acesta, alcătuite în general din repertorii simfonice, acum a venit rândul să-i punem în valoare și în calitate de soliști pe unii dintre cei mai talentați elevi ai liceului.
Publicul va avea oportunitatea să asculte lucrări concertante din perioadele Baroc, Clasicism și Romantism, dar și două lucrări orchestrale scurte (Preludio din opera „Macbeth” de Giuseppe Verdi și Dansul Slavon nr. 8, op. 46, de Antonín Dvořák).”
Soliștii concertului:
„Ciprian Virag și Ștefan Drăghici sunt elevi în clasa a XI-a. Aceștia vor interpreta cu delicatețe și sensibilitate, partea întâi din Concertul pentru două viori și orchestră de coarde, de Antonio Vivaldi, fiind pregătiți de profesorul George Apostolescu.
Darius Cîrstulescu este elev în clasa a X-a, la clasa profesorului Ștefan Ovidiu Mureșan. Va interpreta cu rafinament și echilibru, partea întâi din Concertul în Mi bemol major pentru corn și orchestră, de Wolfgang Amadeus Mozart.
Cătălin Catina, elev în clasa a IX-a, la clasa profesorului Mircea Știopon, va interpreta cu suplețe și exaltare, partea întâi din Concertul nr. 1 în fa minor pentru clarinet și orchestră, de Carl Maria von Weber.
Luca Igna, elev în clasa a XII-a, la clasa profesorului Emil Ionescu, va interpreta cu energie și dramatism, partea întâi din Concertino pentru trombon și orchestră, de Ferdinand David.
Robert Tiutiuc, elev în clasa a X-a, la clasa profesoarei Sandra Berariu, va interpreta cu sensibilitate și virtuozitate, lucrarea „Souvenir de Moscou” op. 6, de Henryk Wieniawski.”
Cum se cultivă dialogul cu tinerii interpreți?
„Există comunicare și organizare bună între mine și elevi, bazată pe reguli clare, stabilite încă de când am început să lucrăm împreună.
În ceea ce privește dialogul artistic, încerc să le dezvolt gustul pentru această muzică aleasă, iar prin intermediul materialelor pe care le interpretăm să depășim stadiul de buni executanți și să pătrundem în profunzimea mesajului artistic.
Avem plăcerea să invităm publicul timișorean la o seară de muzică frumoasă, în compania elevilor Liceului de Artă „Ion Vidu”. (lect. univ. dr. Cosmin Hărșian, dirijor – Orchestra Simfonică a Liceului de Artă „Ion Vidu”)
Exclusivitate / Interviuri cu soliștii concertului
„Prezența în calitate de solist pe scena Filarmonicii „Banatul”, în cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, reprezintă o provocare artistică deosebită.
Aceasta evidențiază nu doar talentul individual, munca și perseverența, ci și transmiterea emoțiilor profunde prin interpretări unice.
Totodată, prezența pe scenă oferă posibilitatea de a mă afirma și de a interacționa cu publicul și de a-mi expune creativitatea, contribuind la diversitatea culturală și la promovarea muzicii clasice în rândul generației noastre.
Legătura și dialogul muzical între dirijor și membrii orchestrei sunt esențiale pentru o interpretare reușită.
Este nevoie de o îndrumare de calitate, deoarece dirijorul oferă indicații importante, precum tempo-uri sau nuanțe.
Comunicarea deschisă permite orchestranților să învețe din experiențele și sugestiile dirijorului, contribuind astfel la dezvoltarea lor profesională.”
Antonio Vivaldi – Concertul nr. 8 pentru două viori în la minor, RV522, p. I
„Concertul nr. 8 pentru două viori în la minor face parte din seria de concerte “L’estro Armonico”.
În Preclasicismul italian, Antonio Vivaldi începe a deschide seria concertelor camerale de la două viori, apoi se extinde la patru sau în combinație cu alte instrumente cu coarde.
În același timp, în Preclasicismul german se manifesta Johann Sebastian Bach cu un concert pentru două viori, tot intr-o tonalitate minoră (re minor).
Amândoi încep a compune lucrări cu soliști, de la un instrument la mai multe, axându-se pe dezvoltarea concertului cameral cu acompaniament de orchestră de coarde, mai departe ideea fiind preluată în Clasicism de către Wolfgang Amadeus Mozart și, în Romantism, de către Johannes Brahms sau Felix Mendelssohn Bartholdy.” (Mircea-Ștefan Drăghici Vatau, cls. a XI-a, vioară; cls. prof. dr. George Apostolescu.)
„În calitate de muzician, privesc această șansă mai mult ca o oportunitate decât ca o provocare, deoarece o ieșire ca solist pe scena filarmonicii este o șansă de afirmare a calităților mele ca muzician și de asimilare de experiență alături de o orchestră.
Mă simt onorat să cânt alături de orchestra școlii mele, în calitate de solist.
Comunicarea solistului cu dirijorul și membrii orchestrei este „cheia” unui concert de succes.
Comunicarea vizuală, dar și auditivă, sunt „factori-cheie” care ajută orchestra și dirijorul să fie pe aceeași lungime de undă cu solistul.
Nu în ultimul rând, mulțumesc tuturor membrilor orchestrei, dirijorului, pentru toată încrederea, tot timpul și toată implicarea de care au dat dovadă.”
Concert pentru două viori în la minor, de Antonio Vivaldi (seria de concerte „L’estro Armonico”)
„Lucrarea pe care o voi interpreta este concertul pentru două viori în la minor, de Antonio Vivaldi (1678-1741).
Acest concert, știut Concerto Grosso, face parte dintr-o serie de 12 concerte pentru 1, 2 și 4 viori, serie intitulată „L’estro Armonico” (Inspiratia Armonica).” (Ciprian Virag, cls. a XI-a, vioară; cls. prof. Sandra Maria Berariu)
„Este o onoare pentru mine să fac din programul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, ajuns la a XLIX-a ediție.
Această oportunitate îmi oferă o nouă ocazie de a mă dedica publicului meloman, totodată fiind o șansă de a fi acompaniat de colegii mei deosebiți care fac parte din Orchestra Liceului de artă „Ion Vidu”, sub bagheta dirijorului Cosmin Hărșian.
În urma discuțiilor cu dirijorul Cosmin Hărșian, a repetițiilor și a implicării tururor în realizarea acestui concert, sperăm să transmitem publicului că muzica este un „limbaj universal” prin care se ajunge la sufletele oamenilor.
Wolfgang Amadeus Mozart a compus de-a lungul vieții sale patru concerte și un Rondo pentru corn și orchestră, toate fiind dedicate prietenului său cornist Joseph Leutgeb.”
Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul pentru corn nr. 4 în MIb major KV 495 partea I
„Concertul nr. 4 pentru corn și orchestră în MIb major KV 495 a fost compus în anul 1786, aparținând perioadei clasice.
În acea perioadă instrumentul nu beneficia de clape, numindu-se corn natural.
Astăzi ne bucurăm de perfecționarea acestui instrument – cornul cromatic – datorită tehnicii și materialelor din care este confecționat, făcându-l să fie un instrument unic, prin sunetul său cald și pătrunzător.
Această lucrare ne propune o călătorie în timp, bucurându-ne de eleganța perioadei clasice combinată cu elemente moderne, pe care le-am introdus în interpretarea cadenței.” (Darius Andrei Cîrstulescu, cls. a X-a, corn francez; cls. prof. Ștefan-Ovidiu Mureșan)
„Debutul meu ca solist pe scena Filarmonicii „Banatul”, în cadrul Festivalului „Timisoara Muzicală”, care și-a deschis cea de-a 49-a filă, reprezintă o mare provocare și o mare bucurie pentru mine ca interpret.
Având în vedere că sunt nelipsit de la concertele Filarmonicii, acum a venit rândul meu să performez pe scenă și să simt emoțiile și bucuria de a transmite publicului căldura clarinetului meu.
Este o mare onoare să fiu acompaniat de colegii mei din orchestra Liceului de Artă „Ion Vidu” pe care îi prețuiesc și îi respect.
La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Cosmin Hărșian, dirijor și clarinetist emerit, profesor la Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara, împreună împletind dialogurile muzicale și bucuria de a cânta.”
Concertul nr. 1 în fa minor pentru clarinet și orchestră, de Carl Maria von Weber
„Carl Maria von Weber a compus Concertul nr. 1 în fa minor pentru prietenul său, clarinetistul Heinirch Bärmann, fiindu-i comandat de către Regele Maximilian al Bavariei.
Concertul este reprezentativ pentru clarinet, fiind foarte inovator pentru vremea sa, cu unele aspecte stilistice caracteristice compozitorilor de mai târziu, precum Felix Mendelssohn, având premiera absolută la München, în 13 iunie 1811.” (Cătălin-Andrei Catina, cls. a IX-a, clarinet; cls. prof. Mircea Știopon)
„Consider prezența cu statut de solist, pe scena acestei instituții cu prestigiu internațional, un privilegiu și un vis implinit, o responsabilitate față de personalitățile, muzicienii cărora mă străduiesc să le calc pe urme și o motivație irezistibilă de a persevera cu pasiune în muncă, pentru a oferi publicului emoții și bucurii spirituale, posibil a fi simțite doar prin muzică.”
Comunicarea cu dirijorul și colegii de orchestră, mai ales pentru vârsta și nivelul nostru, sunt esențiale și se manifestă prin stare de bine în timpul repetițiilor și în afara lor.
Dialogul muzical este ceea ce avem în inimă unul pentru celălalt și ceea ce vrem să transmitem unul altuia.”
Concertino pentru trombon și orchestră, p. I, de Ferdinand David
„Concertino pentru trombon și orchestră, de Ferdinand David, a fost compus în 1837.
A fost dedicat lui Karl Traugott Queisser, care era un bun prieten cu David. A cântat și în Orchestra Gewandhaus, unde David a fost concertmeister.
Piesa a fost lansată în premieră la Gewandhaus cu Queisser cântând rolul solo și Mendelssohn, dirijor.
A fost un succes imediat, unii numindu-l – „Concertul pe care Mendelssohn nu l-a scris”.” (Luca Igna, cls. a XII-a, trombon; cls. prof. Emilian Ionescu)
„Pentru mine, prezența solistică pe scena Filarmonicii „Banatul”, în cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, reprezintă o mare onoare, dar și o provocare esențială în parcursul meu artistic.
Este un moment în care trebuie să dau tot ce am mai bun, nu doar tehnic, ci și emoțional.
Îmi doresc enorm de mult de la cariera mea, iar o astfel de oportunitate mă motivează să cresc, să mă dezvolt și să fiu demn de încrederea celor care m-au susținut.
Să fiu parte dintr-un festival atât de important mă inspiră și îmi reamintește de ce am ales acest drum.”
Pentru mine, comunicarea muzicală cu dirijorul și cu membrii orchestrei este o formă profundă de ascultare reciprocă și de încredere.
Deși partitura e scrisă, interpretarea ei prinde viață doar prin dialogul viu dintre solist și orchestră.”
„Cu dirijorul e esențial să simt o conexiune bazată pe respect și intuiție artistică, să înțelegem împreună direcția expresivă a lucrării.
Cu colegii din orchestră, comunicarea se face prin priviri, respirație, intensități comune — e un limbaj care merge dincolo de cuvinte și care, atunci când funcționează, creează momente de muzică autentică, în care fiecare contribuie cu propria energie.
Sunt foarte recunoscător pentru toată răbdarea și deschiderea din partea colegilor din orchestră, dar și pentru sprijinul constant și implicarea domnului profesor Cosmin Hărșian, care a fost alături de mine în pregătirea acestui moment.”
„Souvenir de Moscou – Fantaisie Russe”, op. 6, Henryk Wieniawski (după două arii populare de Aleksandr Varlamov)
„Lucrarea pe care o voi interpreta este „Souvenir de Moscou – Fantaisie Russe”, op. 6, compusă de Henryk Wieniawski.
Este o fantezie concertantă scrisă inițial pentru vioară și pian, inspirată din două melodii populare rusești, pe care Wieniawski le-a auzit în timpul turneelor sale la Moscova.
Adaptarea pentru orchestră oferă o nouă dimensiune acestei lucrări, dar și o dificultate suplimentară, pentru că echilibrul între vioară și ansamblu devine mai delicat și necesită o atenție deosebită în dialogul muzical.
Piesa combină lirismul tipic slav cu pasaje de o virtuozitate spectaculoasă.
Prima parte are un caracter contemplativ, nostalgic, aproape vocal, iar cea de-a doua, bazată pe o melodie populară dansantă, este un tur de forță tehnic, cu salturi, pasaje rapide și armonice.
Deși este o lucrare de bravură, nu doar un „show piece” – este și o declarație de dragoste față de tradiția muzicală rusă, filtrată prin sensibilitatea unui compozitor polonez.” (Robert Tiutiuc, cls. a X a, vioară; cls. prof: Sandra Berariu)
Sursa foto/arhivă Liceul de Artă „Ion Vidu”; afiș/ Filarmonica „Banatul”.