Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Premieră la Opera Națională Română din Timișoara, în deschiderea stagiunii artistice

Spectacolul de operetă „Văduva veselă”, într-o nouă montare. Interviu cu managerul Operei Naționale Române din Timișoara.

Premieră la Opera Națională Română din Timișoara, în deschiderea stagiunii artistice

Articol de Simona Stoița, 8 octombrie 2024, 15:11 / actualizat: 9 octombrie 2024, 12:20

Opera Națională Română din Timișoara își întâmpină publicul cu opereta „Văduva veselă”, de Franz Lehár, într-o nouă montare, care va fi prezentată, în premieră, duminică, 13 octombrie 2024, începând cu ora 18:00, în deschiderea noii stagiuni artistice, 2024-2025.

Interviu / Cristian Rudic, Manager Opera Națională Română din Timișoara

Despre eveniment și iubirea pentru teatrul liric.

„Opera Națională Română din Timișoara deschide încă o stagiune. Emoțiile sunt mari.

Visele sunt cele care, în ultimă instanță, ne dau motivația.

Suntem un oraș european, un oraș multietnic, multiconfesional, și asta oferă mari avantaje din punct de vedere al repertoriului, care trebuie primenit.

Este o datorie a noastră față de publicul nostru.

Opereta la Timișoara nu e o „cenușăreasă” a operei.

Este un gen slăvit, iubit și respectat.

Știm că pentru a juca operetă, pentru a cânta operetă, trebuie să ai calități de actor, dansator, și, bineînțeles, calitatea vocală a unui artist liric.

Am încercat să ducem tradiția mai departe și prin această „febră Răzvan Mazilu” care a cuprins tot orașul, mai ales și după montarea dumisale, a musical-ului  “The Full Monty”, la Teatru Național, cel puțin două montări la Teatru German.

Iată și la noi, în stagiunea trecută, acest „Bal la Savoy” care a dat un impuls deschiderii porților Operei, pentru tânăra generație, pentru cel care nu a mai fost în teatrul liric niciodată, să vadă ce minunății se pot produce acolo.

a doua producție, semnată Răzvan Mazilu

Urmează, în 13 octombrie, a doua producție semnată Răzvan Mazilu, atât ca creator de costume, cât și coregraf și regizor al marelui titlu „Văduva veselă”, unul din coloanele vertebrale ale genului numit Operetă.

Mihnea Ignat își aduce experiența din simfonic și din operă de data aceasta într-un titlu de operetă, tocmai pentru că e necesară într-un titlu de operetă.

Cum vă spuneam, opereta la Timișoara nu e tratată ca o „cenușăreasă”  a operei.

Opereta este un gen pretențios.

Franz Lehár însuși, în 1905, a ieșit, în 30 decembrie, cu „Văduva veselă”, la Theater an der Wien, jucată după aceea de peste 400 de ori, într-un an, în acea stagiune.

Vă dați seama că acest succes, la care Johann Strauss fiul nici nu ar fi putut să viseze, a structurat în jurul lui o întreagă epocă numită „epoca de argint” a operetei vieneze.

Se datorează și coloritului orchestral fabulos, umorului care apare în primul act, descrierea sugestivă, din punct de vedere armonic și coloristic, a Parisului.

În actul doi trecem prin influențe folclorice care duc, în actul trei, spre citate erotic-frivole chiar, ale “lumii de noapte”, pariziene.

Toate acestea sunt reflectate de Lehár, în partitură, foarte inspirat, și influențat de colegii lui de la vremea aceea care nu erau alții decât Brahms, Verdi, Wagner și, mai ales, Puccini. Se aude „colorit puccinian” în orchestrație.

Mihnea Ignat, la pupitrul dirijoral

Iată încă un motiv de a aduce un Mihnea Ignat la pupitru, care vine cu experiența sa din simfonic și din operă, pentru a reuși acest „mănunchi de sunete” minunate, care este „Văduva veselă”.

De departe, Răzvan Mazilu are o carieră definitorie în ceea ce privește musicalul ca gen.

Musicalul este operetă americană.

Din punct de vedere stilistic, puntea între musical și operetă o face fără doar și poate „Bal la Savoy”, titlul precedent montat de el.

Această experiență a „gustului contemporan”, a estetizării mișcării-vorbei-muzicii, această îmbinare, care la Răzvan Mazilu apare organic, dă senzație de prospețime mereu.

Bineînțeles că nu degeaba și nu din senin Răzvan Mazilu este a doua oară în „casă” la noi, cronologic de fapt a treia oară, dar în „chip” de regizor, a doua oară.

a fost un “workshop” de stare, situație, actorie, combinată cu dans

Această experiență a lui, „pudrată” cu geniul lui nu doar pentru genul de musical, dar aici este o fâșie în care este un mare specialist, bineînțeles că își are locul într-o operetă ca „Văduva veselă”.

Pentru ansamblu, pentru echipa noastră, pentru „familia” denumită „Opera Națională Română din Timișoara”, din punct de vedere scenic, a fost un “workshop” de stare, situație, actorie, combinată cu dans, și am beneficiat de el deja a doua oară.

Această „educare” a artistului, fie că e vorba de artistul liric, solist, balerin, într-un limbaj atât de complex, pe parcursul a două premiere, nu face decât ca Opera Națională Română din Timișoara să „profite” de prinosul unui veritabil workshop care ne ajută și în următoarele producții, și în următoarea devenire a fiecăruia dintre noi ca artist.

„în Timișoara, toate drumurile duc la Operă!”

Opera este printre altele „locomotiva spirituală” a societății.

Este o oglindă, o frescă socială.

Este și locul despre care mie îmi place să spun, în mod subiectiv, că „în Timișoara, toate drumurile duc la Operă!”

Da, este supusă unei schimbări permanente.

Este un „organism viu”.

Este „dansul muzelor, în jurul zeului Apollo”, al tuturor muzelor.

Este conlucrarea tuturor artelor.

Sigur că în cazul teatrului liric, în cazul Operei, vântul din pânzele navei numită „Operă” va fi întotdeauna „corpul” educat de balerin pentru mișcare estetică, și, bineînțeles, “last but not least”, cel mai important  – vocea umană frumoasă.

Opera formează caractere.

Conlucrarea aceasta, „hora muzelor, în jurul zeului Apollo” pentru a provoca Tragedia care să ne apropie de „lumile înalte”, prin acel catharsis, se face la Operă, la acest magnific „organism viu” care este în perenă mișcare și adaptare, dar, cum spuneam, și „locomotivă a societății”.

Cu măsură trebuie văzut când e Ex Cathedra, când e divertisment.

Există și divertisment în artă, dar, doamne ferește să punem semnul egal între operă și divertisment! Nu, nu e divertisment.

Opera formează caractere.

Opera formează public. Publicul formează alt public.

Opera este un motor al societății.”

Ce vă displace?…

„Invazia de urât, prin foarte multe căi de comunicare…

Lipsa siguranței mă înspăimântă.

Mi-e frică de schimbări bruște.

Societatea nu are nevoie de schimbări bruște.

Societate are nevoie, ca și opera, de o metamorfoză, de o creștere.

Este absolut inimaginabil cum treizeci de ani după începutul căderii unui brutal sistem bazat pe tortură, comunismul, treizeci de ani după acel sistem să cădem într-o bunăstare artificială, într-o falsă bunăstare, care să ne facă și mai materialiști decât eram.

Știm că lucrurile importante în viață sunt cele necumpărabile și cele necuantificabile.

Acest „modern” materialism mă înspăimântă…

Avem privilegiul cu toții să fi moștenit o tradiție multietnică, multiculturală, plurilingvistică, multiconfesională, în Timișoara.

Timișoara asta a noastră ar trebui să rămână un exemplu de civilizație europeană.

Sunt un mare adept și susținător al unei Europe unite, care să ne „permită”… să visăm.

Să visăm la idealurile care s-au născut acum 2.700-2.800 de ani, la Marea Egee, libertatea, justiția, spiritul, astronomia. Și acum intervin cu muzele… Teatrul…

Sunt toți factori, vectori care ne lasă să visăm la ceea ce credem noi că e important, și anume, libertatea, dreptatea, democrația.

Ele nu se fac decât îmbinând și cultura.

Mai ales teatrul, liric sau nu, are această veche tradiție.

Avem privilegiul unei tradiții, în Timișoara.

Avem patru teatre, într-o clădire.

Avem Filarmonică.

Avem Galeria de Artă.

Avem mai multe locuri în care se expune și se vede sculptură, pictură.

Avem două instituții formatoare superioare de artiști, cum este Facultatea de Muzică și Teatru, cum este Facultatea de Arte Vizuale.

Toți suntem o mare „familie” și trebuie să contribuim la această “locomotivă” care, spun eu, se manifestă cel mai concentrat în această clădire cu patru Teatre, poate unică în Europa.

Vă invit să ne vizitați și să ne călcați pragul!”

(Interviu, Cristian Rudic, Manager Opera Națională Română din Timișoara)

Sursa foto: arhiva ONRT.

Premiera națională a filmului „Hamburgo” la Ceau, Cinema. Ioana Bugarin: „Un film extrem de necesar”
Cultură sâmbătă, 19 iulie 2025, 10:56

Premiera națională a filmului „Hamburgo” la Ceau, Cinema. Ioana Bugarin: „Un film extrem de necesar”

“Hamburgo” va fi prezentat sâmbătă seara de la ora 19.00 la Cinema Timiş, iar proiecția va fi urmată de o discuție cu Ioana Bugarin....

Premiera națională a filmului „Hamburgo” la Ceau, Cinema. Ioana Bugarin: „Un film extrem de necesar”
„Gala Johann Strauss 200”. Atmosferă vieneză în centrul Aradului
Cultură sâmbătă, 19 iulie 2025, 10:08

„Gala Johann Strauss 200”. Atmosferă vieneză în centrul Aradului

Valsurile, polcile și marșurile vieneze vor răsuna în centrul istoric al Aradulului, duminică seara. “Gala Johann Strauss 200. Invitație la...

„Gala Johann Strauss 200”. Atmosferă vieneză în centrul Aradului
Exclusiv “BACH”, la Festivalul ORGILE CETĂȚII DIN TIMIȘOARA
Cultură vineri, 18 iulie 2025, 17:26

Exclusiv “BACH”, la Festivalul ORGILE CETĂȚII DIN TIMIȘOARA

Festivalul Internațional ORGILE CETĂȚII, ediția a IV-a, continuă cu al treilea recital, care va avea loc duminică, 20 iulie 2025, începând...

Exclusiv “BACH”, la Festivalul ORGILE CETĂȚII DIN TIMIȘOARA
Corul de Cameră CANTUS REDIVIVUS celebrează Centenarul Patriarhiei Române, prin concerte în biserici ortodoxe din vestul țării
Cultură joi, 17 iulie 2025, 20:13

Corul de Cameră CANTUS REDIVIVUS celebrează Centenarul Patriarhiei Române, prin concerte în biserici ortodoxe din vestul țării

În urmă cu un deceniu, în 2015, muzicianul Emanuel Pecingină a fondat un „cor de proiect” – Corul de Cameră CANTUS REDIVIVUS, la...

Corul de Cameră CANTUS REDIVIVUS celebrează Centenarul Patriarhiei Române, prin concerte în biserici ortodoxe din vestul țării
Cultură miercuri, 16 iulie 2025, 13:26

Ceau, Cinema! transformă Timișoara într-un oraș al filmului

Filmele sunt prezentate la cinematografele Studio, Victoria și Timiș, la grădina de vară, însă spațiile de proiecție se înmulțesc, astfel...

Ceau, Cinema! transformă Timișoara într-un oraș al filmului
Cultură marți, 15 iulie 2025, 23:37

„Sonorități comune și contraste fertile între două instrumente aerofone ” la festivalul ORGILE CETĂȚII DIN TIMIȘOARA

Festivalul Internațional ORGILE CETĂȚII, ediția a IV-a, continuă cu al doilea recital, care va avea loc miercuri, 16 iulie 2025, începând...

„Sonorități comune și contraste fertile între două instrumente aerofone ” la festivalul ORGILE CETĂȚII DIN TIMIȘOARA
Cultură marți, 15 iulie 2025, 14:31

Grădina Deliciilor Sintetice – între artă, tehnologie și public, cu empatia în prim plan

Proiectul se va desfășura între lunile august și noiembrie și se va finaliza printr-o expoziție care va conține 9 instalații artistice, din...

Grădina Deliciilor Sintetice – între artă, tehnologie și public, cu empatia în prim plan
Cultură luni, 14 iulie 2025, 08:40

INTERVIU | Gărâna Jazz Festival 2026 a pornit la drum. Concluzii după o nouă ediție de poveste

Ediţia numărul 29 a Festivalul Gărâna Jazz s-a încheiat aseară, la poalele Muntelui Semenic. Câteva mii de spectatori din ţară şi...

INTERVIU | Gărâna Jazz Festival 2026 a pornit la drum. Concluzii după o nouă ediție de poveste