Cultură

Turneul național ICONS se deschide la Timișoara, de Ziua Europei. Interviuri cu protagoniștii proiectului

Matei Ioachimescu, unul dintre cei mai virtuozi flautiști ai momentului, lansează publicului proiectul ICONS, o nouă provocare muzicală, un concept care promite „o experiență contemporană a legendelor pop-rock”.

Compozitorii Ciprian Gabriel Pop, Gabriel Almași, Aurelian Băcan, DanDe Popescu, Mihai Popean au reimaginat teme din piesele unor legende ale muzicii pop și rock, nume „iconice” precum Iron Maiden, Deep Purple, Aerosmith, Michael Jackson, Queen, Dream Theater, Pink Floyd sau Guns N’ Roses.

Turneul național ICONS se va deschide în 9 mai, la Timișoara (Casa Tineretului, ora 19:00), și va itinera, până în 25 mai, în zece orașe ale României: Sibiu, Bistrița,  Cluj Napoca, Baia Mare, Brașov, Ploiești, Buzău, Câmpulung Moldovenesc, Piatra-Neamț, București.

Cele 11 spectacole ICONS vor fi susținute de un ansamblu cameral unic în lume, format din șapte flaute, marimbă și tobe.

Alături de Matei Ioachimescu, artist (re)cunoscut al scenelor internaționale, considerat un adevărat ”rockstar” al muzicii clasice, se vor afla pe scenă marimbafonista Irina Rădulescu – singurul artist român de rang internațional dedicat acestui instrument, The Romanian Flute Ensemble și Maria Rizea la tobe.

În cadrul proiectului itinerant ICONS se vor desfășura cinci cursuri de măiestrie interpretativă la flaut și percuție, susținute de artiștii implicați, la Cluj-Napoca, Baia Mare, Brașov, Ploiești și Buzău.

INTERVIU: Matei Ioachimescu, autor al proiectului ICONS

„Am marea plăcere de a vă invita la un concert cum încă nu s-a mai auzit, împreună cu muzicieni absolut fascinanți și cuceritori, atât din perspectiva vârstei lor foarte fragede, a „inconștienței” lor, aș îndrăzni să spun, cât și a dedicării totale în fața muzicii de calitate.

Este splendida marimbafonistă Irina Rădulescu, un artist absolut neobosit la un instrument absolut magic. Va fi o provocare, dar în același timp o reală plăcere, de a prezenta publicului din România un asemenea instrument mai puțin obișnuit în sălile de concerte.

O avem pe Maria Rizea, o percuționistă de doar 15 ani, care deja cucerește publicul, și admirația publicului, printr-o atitudine scenică ieșită din comun.

Și avem acest minunat ansamblu, care se cheamă “The Romanian Flute Ensemble”. Sunt șase „magicieni” ai flautului, tineri și foarte tineri. Ei reprezintă tot ce are mai bun România, la momentul actual, în acest domeniu, la acest instrument.

Întâmplarea face ca ei să fi venit să-și continue dezvoltarea artistică la Timișoara, în cadrul Facultății de Muzică și Teatru. Sunt șase tineri absolut admirabili. Este o plăcere să-i vezi și să-i auzi cântând, într-un program care pleacă de la ideea unor teme foarte ușor recognoscibile, teme din genul pop, rock, aduse însă într-o actualitate, să-i spunem academică.

am crescut cu muzica acestor legende ale muzicii pop-rock”

Fie că vorbim despre muzica trupei Pink Floyd sau Sting, fie că vorbim despre celebrul Michael Jackson sau Iron Maiden, Aerosmith sau Guns N’ Roses, sunt materiale extraordinar de interesante care în timpurile noastre încă sună proaspăt, interesant, și care capătă o „îmbrăcăminte” nouă în munca noastră colaborativă, împreună cu cei cinci compozitori contemporani.

Considerăm că aceste materiale sunt o sursă de inspirație și pentru cei care ne ascultă, nu doar pentru noi.

În ceea ce mă privește, am crescut cu muzica acestor „legende ale muzicii pop-rock” și a fost dintotdeauna o dorință de-a mea, „ascunsă”, de a prezenta această muzică, însă de a mă uita la ea prin „lentila” mea de artist academic, de artist crescut într-un spațiu al muzicii culte contemporane.

aceste elemente se „dizolvă” în ceva cu totul magic

Vom prezenta publicului lucrări care nu se îndepărtează foarte mult de materialul atât de cunoscut, deși într-o formulă camerală absolut unică în lume, cum spuneam, un ansamblu de șapte flaute, marimbă bas și tobe, dar avem și piese care, în mâinile unor compozitori dedicați, se transformă și devin noi piese.

Sunt elemente foarte cunoscute de la care se pleacă și câteodată aceste elemente se „dizolvă” în ceva cu totul magic, „nebunesc”, fie că vorbim despre un material căruia și lui Freddy Mercury i-ar fi plăcut să-l asculte, sau celebra “Billie Jean” a artistului Michael Jackson, care se duce la un moment dat și se pierde așa într-o lume a unei metropole super aglomerate. Avem sonorități foarte puternice, în piesa “Fear Of The Dark”. O mulțime de materiale interesante!

luăm un material oarecum simplu” și îi dăm un nivel înalt de sofisticare

Acest concept se adresează atât celor care cunosc muzica rock, muzica pop, pe care o vor primi cu o maximă încântare într-o asemenea nouă „îmbrăcăminte”, dar se adresează și unui public, să-i spunem într-o „căutare” de experiment, de sonorități noi, în căutarea unor direcții nemaiauzite.

Prin urmare, dacă în ziua de astăzi foarte multe lucrări sofisticate din zona muzicii cult-contemporane capătă o „simplitate”, sunt simplificate pentru a fi digerate de către un public cât mai larg, noi luăm calea inversă, și anume, luăm un material oarecum „simplu” și îi dăm un nivel înalt de sofisticare, în așa fel încât ascultătorul se „cufundă” în această lume nouă și devine un ascultător mult mai bun, mult mai interesat de „lumi sonore” fascinante.

11 concerte

Vom avea un intinerariu foarte încărcat, care începe pe 9 mai, de Ziua Europei, la Timișoara, la Casa Tineretului, concertul de deschidere a turneului ICONS, de la ora 19:00. Intrarea este liberă la Timișoara, spre deosebire de alte orașe, unde biletele au fost puse în vânzare și sunt deja aproape în totalitate epuizate.

  • În 11 mai vom fi la Filarmonica de Stat Sibiu.
  • Pe 14 mai la Palatul Culturii din Bistrița.
  • Pe 15 mai, la Cluj-Napoca. Am dorit să dedicăm acest concert unei cauze nobile, să contribuim cu acest eveniment la construcția unui centru paliativ pediatric, în Cluj-Napoca. Iată o cauză absolut splendidă cu care noi ne-am identificat imediat și sperăm să avem o susținere cât mai mare din partea publicului, a donatorilor și a oamenilor care încearcă să facă ceva foarte frumos, în această țară.
  • Pe 17 mai vom fi la Baia Mare, într-un centru de conferințe cu o acustică splendidă, ATP Tech Center.
  • La Brașov, pe 19 mai, la Centrul Cultural “Apollonia”. Pe 20 mai, la Ploiești, la Filarmonica „Paul Constantinescu”. În 21 mai vă așteptăm la Buzău, la Teatrul „George Ciprian”.

Vor urma două concerte. Chiar dacă inițial nu au fost incluse în acest turneu, a fost o dorință foarte mare de a aduce aceste concerte și la Câmpulung Moldovenesc, pe 22 mai, la Muzeul Arta Lemnului, și pe 23 mai, la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamț.

  • Pe 25 mai, de la 18:30, vom încheia acest periplu extraordinar la ARCUB, Sala Mare de spectacole Gabroveni, din București.

cinci masterclass-uri de flaut și percuție

Ne-am dorit foarte mult ca o parte a acestui proiect să se adreseze tinerilor muzicieni. Prin urmare, ICONS oferă cinci masterclass-uri de interpretare la flaut și la percuție, la Cluj-Napoca, Baia Mare, Brașov, Ploiești și Buzău. Este un proiect de suflet. Este un proiect care se adresează unor suflete sensibile și unor oameni care caută în permanență noi universuri sonore.

parteneri de nădejde, în toată țara

Acest proiect este realizat de către Asociația Scena Muzicală. Avem ca parteneri Universitatea de Vest din Timișoara și Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara.

Este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

Avem parteneri de nădejde, în toată țara, parteneri strategici, precum Clubul Rotary Opera din Timișoara și cluburile Rotary din toată țara, în fiecare oraș. În plus, absolut toți partenerii noștri din teritoriu au răspuns cu maxim entuziasm acestei colaborări pe care ne-o dorim să fie una extraordinară.

Noi venim în fața publicului din România cu un entuziasm extraordinar, cu o dorință, cu o poftă fantastică de a cânta, și de abia așteptăm să vă „încântăm” în acest proiect ICONS, în 11 orașe din toată țara! Vă mulțumim și vă așteptăm.” (conf. univ. dr. Matei Ioachimescu, flautist – solist internațional, fondator și coordonator The Romanian Flute Ensemble, FMT-UVT)

INTERVIU: Irina Rădulescu – marimbă, turneul național ICONS

„Nu a fost nevoie de „argumente” care să mă convingă să fac parte din povestea ICONS. Lucrurile au stat mai degrabă altfel, și anume, am fost unul dintre „tartorii” generatori ai poveștii ICONS, pentru că asta se întâmplă când eu și Matei petrecem mai mult timp vorbind, de obicei la telefon.

Avem foarte multe idei, nu este timp să le punem pe toate în aplicare, dar ne bucurăm tare mult că ICONS s-a concretizat și se arată deja a fi un proiect de mare succes.

Nu știu dacă ICONS vine neapărat cu o provocare „nouă”. Cred că pentru mine, provocarea pare să fie constantă și perpetuă. Pare să fi devenit așa un fel de „leit-motiv” al tuturor proiectelor pe care le fac și cred că împărtășesc acest lucru cu Matei Ioachimescu.

Cred că provocarea noastră, în toate proiectele pe care le facem, este aceea de a găsi punctul de intersecție a muzicii care ne place nouă, a muzicii care place publicului și a muzicii care ne-ar plăcea nouă să placă publicului.

Să explic un pic. Cred că este important ca artist să cânți pentru tine, pentru propria ta plăcere, apoi plăcerea aceea devine atât de mare încât simți nevoia să o împărtășești cu cât mai multă lume. Aici este primul plan al muzicii, care nouă ne place.

Și lui Matei și mie ne place foarte mult muzica pop-rock, dar ne place foarte mult și Muzica contemporană, așa cum îi stă bine unui flautist și unui percuționist de „Secolul 21”.

publicul vine și se simte bine

Aici apare cumva „misiunea” noastră de a împrieteni publicul cu Muzica contemporană, care nouă ne place, pentru că știm bine că poate fi un motiv de „reticență” în viziunea publicului atunci când vine vorba despre Muzică contemporană. Mie mi se pare o provocare foarte complexă. Este greu de realizat, dar satisfacțiile au fost enorme de fiecare dată.

Iată că Matei și cu mine am găsit acest „tertip” care funcționează de minune, și anume, de a avea de fiecare dată câte un „cârlig” pentru public, care în cazul proiectului ICONS reprezintă muzica aceasta pop-rock, extrem de cunoscută.

Vorbim despre nume foarte mari și importante, care au marcat istoria muzicii, care au marcat multe adolescențe și multe copilării.

infuzie foarte puternică de pop-rock

Prin acest „cârlig” noi creăm un „teren” neutru, un „teren” în siguranță, în care publicul vine și se simte bine, pentru că recunoaște melodii, piese întregi, refrene, armonii, groove-uri. Aici se stabilește „confortul” publicului și de pe poziția aceasta de „confort” este mult mai ușor pentru public să primească și informații noi, aceste limbaje contemporane foarte interesante pe care noi le propunem.

Cred că proiectul va fi primit, ca toate celelalte proiecte ale noastre, cu mult entuziasm, cu foarte multă curiozitate și cu foarte multă bucurie. Acestea sunt stările pe care am văzut că le generează de fiecare dată muzica propusă de noi, pentru că este o muzică cel puțin interesantă.

Este o muzică, repet, care sălășluiește cumva la „granița” aceasta a clasic-ului cu jazz, cu contemporan, de data aceasta cu o infuzie foarte puternică de pop-rock, și atunci cred că pentru public este o experiență inedită.

Sunt deja foarte mulți care s-au „învățat” cu noi, cu instrumentele, și aici mă refer mai ales la instrumentul meu, această marimbă bas, care este în continuare ceva extrem de „exotic” pentru spațiul românesc, dar nu numai.

S-au obișnuit deja cu noi, cu propunerea noastră muzicală. Mulți revin din curiozitatea de a vedea ce ne-a mai trecut prin minte de data aceasta, dar mulți sunt și pentru prima dată.

E public nou care vine pentru prima dată, fie că a auzit despre celelalte proiecte, fie că pur și simplu dorește să încerce ceva nou.

în spațiul românesc această formulă muzicală este unică

Mie nu mi s-a întâmplat să întâlnesc public nou la un concert în care este implicată marimba, de exemplu, și să nu fie plăcută. Marimba asta are acest „avantaj” de a te ajuta în orice context, prin simpla ei prezență, prin această sonoritate extrem de interesantă. Este și foarte plăcut de privit „cântatul” la un astfel de instrument.

Sunt sigură, de fapt, că oricine va veni la unul dintre concertele noastre, va pleca, cu siguranță, îmbogățit cu o experiență pe care nu știu cât de des sau cât de curând o mai poate avea, întrucât în spațiul românesc această formulă muzicală este unică, programul muzical este unic, dedicat acestui turneu, dar să știți că nici altminteri în afara granițelor românești nu este o formație muzicală și nicio propunere muzicală pe care să le găsești chiar așa pe toate drumurile…

a cânta alături de elevii tăi, de studenții tăi, este ceva absolut magic

Găsesc foarte interesant, în proiectul ICONS, nevoia pe care și Matei și eu am avut-o cumva, de fapt, fără să vorbim despre asta. Amândoi am avut această nevoie de a ne implica și viețile pedagogice, în proiectele noastre.

Este o bucurie enormă să fim alături de acești tineri studenți pe care îi avem, pentru că trebuie să vă mărturisesc că dintre toate experiențele muzicale pe care le-am avut până acum, ocazia asta de a cânta alături de elevii tăi, de studenții tăi, este ceva absolut magic. Nu se compară cu nimic altceva. Are ceva aparte, o încărcătură extraordinară!

Ca profesor îți este practic o încununare a efortului pedagogic nesfârșit, pe care-l depui cu acești tineri, pentru că de fapt ăsta este scopul, pentru asta trudim cu ei, pentru asta nu dormim nopți, ne perpelim ziua, căutăm tot felul de soluții și de lucruri ca să le fie foarte bine, ca în final ei să aibă această ocazie să se arate, să strălucească pe scenă și să fie cunoscuți, pentru că sunt tineri absolut grozavi!

Flautiștii lui Matei sunt „aliniați la standardele internaționale”, așa cum și lui Matei îi place să spună, dar și eleva mea, Maria Rizea, la doar 15 ani, este extrem de matură, foarte sigură pe ea, foarte sigură pe tehnica de percuție, în special de tobe, pentru că ea va fi toboșarul acestei formații din proiectul ICONS.

Și da, este o bucurie imensă să împărtășim scena cu tinerii noștri studenți!” (prof. Irina Rădulescu, clasa de Percuție, Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, București)

Maria Rizea, tobe, invitată în turneul național ICONS:

„Vreau să îi mulțumesc profesoarei mele, Irina Rădulescu, și lui Matei Ioachimescu, pentru că mi-au oferit oportunitatea de a fi în acest proiect.

Este uimitoare ideea de a pleca într-un turneu, făcând ceea ce iubesc cel mai mult!

Să am privilegiul de a cânta la tobe în toată țara și să mă vadă toți copiii care își doresc să facă muzică este tot ce mi-am dorit vreodată, și o să mă bucur de momentele acestea până la capăt!

Cred că „misiunea” mea în acest proiect este să-i inspir pe cât mai mulți tineri pentru a începe o carieră muzicală și vreau să le arăt că se poate realiza orice dacă voința există.”

Romina Onișor – flaut, The Romanian Flute Ensemble:

„ICONS înseamnă o confirmare a faptului că ceea ce facem noi este bine primit în România, ba chiar mai mult, este ceva căutat și dorit.

Bineînțeles, acest proiect a venit cu provocările sale, dar am convingerea că „tabloul” final va fi unul demn de a fi păstrat atât în memoria noastră, a interpreților, cât și în memoria publicului care ne așteaptă.

Aducând în fața publicului piese ale unor artiști pop-rock consacrați în istorie, cu siguranță vor fi stârnite diferite reacții. Pentru unii va fi nostalgie, pentru alții un moment de educare și descoperire, dar ca atmosferă generală sperăm, mai mult decât orice, ca proiectul ICONS să creeze această legătură între generații și conștientizarea faptului că muzica de calitate poate apărea în diferite forme, că este o muzică de care se poate bucura oricine.”

Katica Lázár – flaut, The Romanian Flute Ensemble:

„Acest turneu reprezintă o oportunitate extraordinară prin care cea mai mare pasiune a mea, flautul, se împletește cu un scop bine definit, și anume, a împărtăși această pasiune atât cu membrii ansamblului, cât și cu publicul larg.

Consider că impactul muzicii poate ajunge la potențialul maxim atunci când suntem uniți și creăm idei și abordări noi împreună.

Munca în echipă aduce întotdeauna diferite provocări, dar acestea sunt aspecte care contribuie în modul cel mai constructiv la formarea noastră ca muzicieni și ca oameni.

Dorim să dăruim publicului o experiență muzicală autentică și captivantă, să evocăm nostagia, bucuria, tristețea sau extazul pe care aceste piese le-au trezit, de-a lungul timpului, în rândul ascultătorilor.

Important e ca toți să venim cu inima deschisă, astfel vom împărtăși momente de neuitat.”

Eduard Miclea – flaut, The Romanian Flute Ensemble:

„Turneul ICONS înseamnă muncă în echipă, pasiune și plăcere.

Mai avem foarte puțin timp până la primul concert și vreau să vă mărturisesc că de abia aștept să împărtășim oamenilor trăirile pe care le simțim atunci când cântăm și ne bucurăm de această muzică fabuloasă.

Consider că această provocare a făcut ca ansamblul de flaute să fie și mai apropiat decât era până acum. Orele de repetiții petrecute împreună ne-au ajutat să evoluăm, să înțelegem ce înseamnă munca în echipă și cum să gestionăm un astfel de repertoriu, atât de complex, interpretat într-o formulă unică, formată din șapte flautiști, marimbă și tobe.

Repertoriul este unul variat. Sunt convins că publicul va trece prin diferite stări contrastante.

Îmi doresc să reușim să transmitem publicului sentimentele de care noi ne bucurăm pe scenă. Să simtă entuziasmul, fericirea și onoarea pe care noi le simțim atunci când interpretăm lucrările unor legende care și-au lăsat o amprentă bine definită în istoria muzicii pop-rock.”

Tabea Bebeșelea – flaut, The Romanian Flute Ensemble:

„Această experiență este pentru mine mai mult decât o serie de concerte sau apariții scenice.

Este un proiect complex ce presupune o călătorie în lumea muzicii pop-rock, oferind publicului fie o experiență nostalgică, fie o primă interpretare a unor piese celebre, într-un ansamblu de flaute cu percuție.

Ne dorim să transformăm melodia într-o experiență memorabilă și captivantă pentru fiecare persoană din public, exact așa cum este pentru mine: tot sufletul într-un sunet!

Sper și îmi doresc ca acest proiect să creeze experiențe remarcabile și să lase o amprentă durabilă în inima publicului.

De la bucurie la nostalgie, de la extaz la contemplare, ICONS dorește să atingă fiecare fibră sensibilă și să ofere un moment de conexiune autentică între artist și auditoriu.”

Bella Moisa – flaut, The Romanian Flute Ensemble:

„ Acest turneu a însemnat zeci de ore de repetiții în care am întâmpinat diferite situații și dificultăți, toate acestea oferindu-ne șansa de a ne dezvolta muzical.

Noi interpreții ne dorim să dăm tot ce avem mai bun, astfel încât rezultatul să fie unul deosebit, dăruindu-le oamenilor un cadou muzical aparte.

Nefiind atât de comun în România, un ansamblu de flaute și percuție, credem că va fi o experiență inedită pentru fiecare în parte, având un repertoriu vast, de la cei mai mari artiști pop-rock până la lucrările unor compozitori contemporani, trezindu-le publicului o gamă largă de emoții.”

Riana Savu – flaut, The Romanian Flute Ensemble:

„Nu o văd neapărat ca pe o provocare, adică e o plăcere să cânt pentru oameni și facem toți acest lucru cu mare bucurie!

Poate părea totuși o provocare fizică, pentru că avem mult de călătorit, dar cred că ne încărcăm cu energia oamenilor și de aici vine „motorul” nostru și, bineînțeles, din dragostea pentru muzică.

Lucrările din program sunt cunoscute de toată lumea, deci cu siguranță va fi prezent public de toate vârstele. Este potrivit pentru multe categorii de vârstă.

Cred că nostalgia, după acești artiști nemuritori, va fi predominantă.

Chiar cred că va fi interesant și frumos ca publicul să se delecteze și să experimenteze altceva decât lumea sonoră clasică cu care i-am obișnuit, iar asta va lăsa o amprentă. Până la urmă, acesta este scopul nostru.”

ROMANIAN FLUTE ENSEMBLE

Romanian Flute Ensemble, fondat la inițiativa profesorului și solistului Matei Ioachimescu, este o mini orchestră de flaute moderne, de la flautul bas la piculină.

Membrii Romanian Flute Ensemble sunt studenți ai Universității de Vest din Timișoara – Facultatea de Muzică și Teatru

Romanian Flute Ensemble a reușit să trezească atenția publicului din România și din străinătate, prin nivelul artistic înalt și entuziasmul cu care prezintă programe diverse, de la muzica barocului la prime audiții ale compozitorilor români contemporani.

În anul 2023, The Romanian Flute Ensemble a fost invitat să susțină un concert la Roma, pe celebra scenă Conservatorio Santa Cecilia.

(Afișe/info: Matei Ioachimescu. Foto/Matei Ioachimescu, Irina Rădulescu, Maria Rizea/autor: Ionuț Macri. Foto/Romanian Flute Ensemble/autor: Dana Moica.)

Articole asemănătoare

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a UVT, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a Universității de Vest din Timișoara va susține un…

o oră ago

Anca Todoni va întâlni o favorită la Roland Garros

Jucătoarea timișoreană Anca Todoni va juca în premieră la un turneu de Mare Șlem, la…

3 ore ago

Iepurii gigantici ai unui crescător din Banat ajung în Anglia

Patru iepuri gigantici au ajuns în Marea Britanie. Este vorba despre o primă comandă plasată…

3 ore ago

Centru pentru persoane cu dizabilități la Lugoj. Proiectul costă 1 milion de euro

Proiectul are ca scop construirea unui așezământ, care va fi dotat cu toate facilitățile. Centrul…

3 ore ago

Timișoreanul Vlad Dragomir a câștigat Cupa Ciprului

Românii Vlad Dragomir (25 de ani) și Adrian Rus (28 de ani) au cucerit Cupa Ciprului cu Pafos. În finală, Pafos a învins…

4 ore ago

Florentina Iușco, personal best și calificare la Campionatul European

Rezultat excelent pentru atleta Florentina Iușco de la CSM Deva, la a 69-a ediție a…

9 ore ago