Ascultă Radio Timișoara Live

„Muzica este ca o vacanță” spune violonistul DAVID GARRETT, invitat cu proiectul ICONIC și la Timișoara

David Garrett, violonist germano-american,  sosește la Timișoara, în premieră, cu un concert ICONIC, care deschide universul muzicii clasice pe înțelesul tuturor.

„Muzica este ca o vacanță” spune violonistul DAVID GARRETT, invitat cu proiectul ICONIC și la Timișoara

Articol de Simona Stoița, 28 iulie 2023, 22:37 / actualizat: 7 august 2023, 19:25

Violonistul David Garrett va cânta la Timișoara – Capitală Europeană a Culturii,  luni, 31 iulie 2023, ora 20:00, pe scena din Parcul Rozelor.

Evenimentul este organizat de Casa de Cultură a Municipiului Timișoara și este finanțat de Primăria Municipiului Timișoara, ca parte a programului „Îndrăznește!/Dare!”, componentă „Timișoara, Capitală Europeană a Culturii”.

David Garrett susține concerte cu casa închisă atât în sălile filarmonicilor, cât și pe scenele în aer liber, prezentând programe crossover. A intrat în Guinness Book ca unul dintre cei mai rapizi violoniști din lume, cu un record de 13 note muzicale pe secundă, în interpretarea compoziției „Zborul cărăbușului”, de Nikolai Rimski-Korsakov.

Interviu David Garrett (realizator Călin Pacatiuș, Radio Timișoara):

„Când am ajuns la New York aveam o tehnică violonistică bună, dar din punct de vedere muzical mai era mult de lucrat. Trebuia ca interpretarea mea să se schimbe de la o compoziție la alta. Am întotdeauna încredere în instinctul meu.

Menirea principală a muzicii clasice este de a îi scoate pe oameni din angoasa cotidiană, de a îi face să uite de supărări. Pentru mine muzica este ca o vacanță, o ieșire din rutina vieții de zi cu zi. Ea îi face pe oameni să gândească pozitiv, să fie mândri de ei înșiși, să uite de necazuri.

În muzica clasică există însă și un soi de „exhibiționism” artistic, manifestându-se cu precădere în muzica instrumentală. Dacă un violonist studiază Istoria muzicii, va găsi numeroase documente care atestă faptul că mulți dintre artiștii violoniști de abia așteptau să își etaleze tehnica, mai ales când interpretau compoziții dificile, pline de virtuozitate. În muzica Rock, dacă studiem istoria chitarei electrice, vom constata că situațiile sunt identice. Marii chitariști au fost întotdeauna dornici să își etaleze virtuozitatea. Trebuie să existe un raport echilibrat între actul de transmitere a muzicii și etalarea virtuozității. Este impresionant să cânți într-adevăr bine, să fii un virtuoz al instrumentului tău, dar e bine să ai și profunzime interpretativă. Consider că Paganini a fost primul « star rock » al vremii sale, a influențat atât de mulți muzicieni care s-au afirmat chiar până în zilele noastre, datorită lui a devenit important să fii nu numai un mare muzician, ci și să știi cum să atragi audiența. Cred că acest aspect din urmă nu are nimic de-a face cu profunzimea atât de caracteristică numeroaselor capodopere muzicale, dar să fii virtuoz, și showman, contează enorm în acțiunea de captare a interesului publicului. Ambele capitole, atât profunzimea interpretativă, cât și virtuozitatea, sunt importante. Oricum, spectatorii vor continua să asculte și lucrări pline de profunzime, lipsite total de o „strălucire” exterioară gratuită.

Îmi place să ascult acest gen de muzică, heavy metal, altminteri nu l-aș fi inclus în album. Este o ocazie minunată să pot cânta muzica pe care o ascult cu atâta plăcere. Firește, și creațiile clasice ocupă un loc important în viața mea, dar un asemenea proiect, „Rock Symphonies”, înseamnă pentru mine o aventură muzicală în care pot explora, într-un mod cu totul diferit, posibilitățile instrumentului meu. Dacă ne întoarcem în istoria violonisticii, constatăm că Paganini a utilizat cele mai iubite melodii din acele vremuri și a compus în jurul lor diverse variațiuni, știind să le adapteze posibilităților de exprimare ale viorii. Pentru un violonist virtuoz a devenit ceva cât se poate de obișnuit să preia în creațiile sale cele mai îndrăgite melodii ale momentului. Într-un fel, s-ar putea spune că sunt un violonist mult mai tradiționalist decât ar putea crede lumea.

Ca interpret, eu trebuie să creez de fiecare dată proiecte muzicale interesante pentru audiență. Este un proces continuu.

Sunt o persoană plină de spirit. Nu sunt un om religios, dar cred că tot ceea ce face o persoană îi poate afecta pe cei din jurul ei. Dacă ai o energie pozitivă, răspândești lucruri plăcute celor de lângă tine. De asemenea, cred că oamenii care se plâng de necazurile și de problemele lor nu vor reuși niciodată să își ducă scopurile la bun sfârșit. În acest caz este vorba despre o energie negativă care persistă și nu poate conduce la nimic bun. Dacă ai o atitudine potrivită poți face orice îți dorești în viață.

Este important să reușești să găsești echilibrul. În fiecare zi trebuie să cauți ceva care să îți aducă fericire și echilibru. Cred că scopul esențial este de a găsi echilibrul între muncă și timpul liber” spune violonistul David Garrett. (fragmente din dialogul cu Călin Pacatiuș, realizator emisiuni muzicale specializate, Radio Timișoara)

Ascultați interviul cu violonistul David Garrett (interviu difuzat în emisiunea „Contemplații simfonice”, realizator Călin Pacatiuș, Radio Timișoara):

Născut pe 4 septembrie 1980, la Aachen, în Germania, David Garrett a primit prima sa vioară la vârsta de patru ani şi a debutat pe scena Hamburg Philharmonic la zece ani. La 13 ani, este cel mai tânăr artist care semnează un contract în exclusivitate cu Deutsche Grammophon, sub pseudonimul David Garrett, după numele de familie al mamei sale, de origine americană.

În 1999, hotărăște să se mute la New York, pentru a studia muzicologie şi compoziţie, dar şi pentru a-şi perfecţiona tehnica, devenind student al lui Itzhak Perlman, la Juilliard School. În 2003, câştigă renumitul Concurs de Compoziţie de la Juilliard, cu o fugă compusă în stilul lui Johann Sebastian Bach.

După încheierea studiilor, violonistul se dedică apropierii tinerilor de muzica clasică, combinând elemente clasice cu cele pop, rock, și rhythm & blues.

David Garrett strălucește și în înregistrările sale, pentru care a fost lăudat şi a primit sprijinul unor virtuozi precum Isaac Stern, Yehudi Menuhin şi, mai ales, Ida Haendel.

Artistul a fost răsplătit cu un premiu ECHO Classic 2008 la categoria „Classic without Borders”.

În 2011, primește două premii ECHO pentru „Rock Symphonies”, iar DVD-ul „David Garrett: Rock Symphonies – Open Air Live” a fost premiat la categoria „Best Domestic DVD Production” şi a luat distincţia „Best Artist”, la categoria „Rock/Pop Domestic”.

David Garrett cântă pe un Stradivarius din 1716.

Este un mare admirator al lui George Enescu, căruia îi studiază și interpretează compozițiile, participând la Festivalul Internațional „George Enescu”. (sursa info/Casa de Cultură a Municipiului Timișoara)

Afișe: Casa de Cultură a Municipiului Timișoara.

Sursa foto : arhiva personală Călin Pacatiuș, din Festivalul Internațional „George Enescu”, București.

 

Dialog cu Ioan Holender, la Opera Națională Română din Timișoara
Cultură luni, 20 mai 2024, 12:16

Dialog cu Ioan Holender, la Opera Națională Română din Timișoara

Creația în bronz a sculptorului Péter Jecza, realizată cu ani în urmă, îl înfățișează pe baritonul Ioan Holender, una dintre cele mai...

Dialog cu Ioan Holender, la Opera Națională Română din Timișoara
Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a UVT, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”
Cultură duminică, 19 mai 2024, 19:20

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a UVT, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a Universității de Vest din Timișoara va susține un concert simfonic, sub bagheta maestrului...

Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a UVT, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”
Opera Națională Română din Timișoara în concerte de gală, la The Royal Concertgebouw din Amsterdam
Cultură sâmbătă, 18 mai 2024, 22:41

Opera Națională Română din Timișoara în concerte de gală, la The Royal Concertgebouw din Amsterdam

Opera Națională Română din Timișoara a fost invitată să susțină o serie de trei concerte, sub titlul „Opera Gala 2024”, la The Royal...

Opera Națională Română din Timișoara în concerte de gală, la The Royal Concertgebouw din Amsterdam
castelul corvinilor
Cultură sâmbătă, 18 mai 2024, 14:32

Noaptea muzeelor: Video-mapping la Castelul Corvinilor și protest în mai multe muzee din județul Hunedoara

Noaptea Muzeelor se va desfășura, în această seară, în muzeele din județul Hunedoara, însă în forme diferite. Muzeele din Deva, Brad și...

Noaptea muzeelor: Video-mapping la Castelul Corvinilor și protest în mai multe muzee din județul Hunedoara
Cultură vineri, 17 mai 2024, 16:16

Muzeele din Timișoara rămân închise în semn de protest în Noaptea Muzeelor

Muzeul Național de Artă din Timișoara a anunțat că refuză să organizeze evenimentul Noaptea Muzeelor, din cauza nemulțurilor salariale. Nici...

Muzeele din Timișoara rămân închise în semn de protest în Noaptea Muzeelor
Cultură vineri, 17 mai 2024, 12:57

Festivalul Muzicii de Cameră, într-un„Weekend muzical de vis”

Universitatea de Vest din Timișoara – Facultatea de Muzică și Teatru organizează, pe parcursul lunii mai 2024, Festivalul Muzicii de Cameră,...

Festivalul Muzicii de Cameră, într-un„Weekend muzical de vis”
Cultură vineri, 17 mai 2024, 06:00

Festivalul PreHistoria, o incursiune în neoliticul Sanctuarului de la Parţa

Festivalul de arheologie experimentală PreHistoria va avea loc în zilele de 25 și 26 mai și va cuprinde diverse activități și ateliere...

Festivalul PreHistoria, o incursiune în neoliticul Sanctuarului de la Parţa
Cultură joi, 16 mai 2024, 14:11

„Belshazzar’s Feast” de William Walton, primă audiție națională, la Filarmonica „Banatul”

Concertul vocal-simfonic din cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, programat vineri, 17 mai 2024, la Sala „Capitol”,...

„Belshazzar’s Feast” de William Walton, primă audiție națională, la Filarmonica „Banatul”