Rectorul UPT: „Statul tratează educația ca pe un cost, nu ca pe o investiție”
Rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan, avertizează că tăierile burselor pentru elevi și studenți au fost decise strict din considerente financiare, fără o viziune educațională.

Articol de Radio Timișoara, 3 iulie 2025, 16:03 / actualizat: 3 iulie 2025, 22:05
Modificările recente aduse sistemului de burse pentru elevi și studenți, prin reducerea valorii și restrângerea categoriilor de beneficiari, sunt criticate dur de Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Florin Drăgan consideră că măsurile luate de statul român nu au nicio fundație educațională și sunt determinate exclusiv de rațiuni bugetare.
„Statul român a luat decizii, atât când a crescut bursele, cât și acum când le scade, doar din punct de vedere financiar. Nu există un obiectiv educațional în spatele acestor mișcări. Nu poți obține rezultate în educație doar printr-o gândire contabilă”, a afirmat rectorul UPT.
Potrivit acestuia, lipsa unei strategii clare în domeniul burselor contribuie la perpetuarea unui sistem dezechilibrat, într-un context deja îngrijorător: România are una dintre cele mai mari rate ale abandonului școlar din Uniunea Europeană, iar numărul elevilor înscriși în ciclul liceal și ulterior la Bacalaureat este în scădere constantă.
Risc major pentru viitorul pieței muncii
Florin Drăgan atrage atenția că bursele nu sunt doar un sprijin financiar, ci un instrument vital pentru reducerea abandonului școlar și stimularea participării la cursuri, mai ales în rândul tinerilor din medii vulnerabile sau din domenii tehnice deficitare.
„Ni se transmite că 30% dintre elevi și studenți nu pot fi considerați merituoși, dar se elimină inclusiv bursele pentru olimpici sau cele tehnologice. Nu mai vorbim despre stimularea performanței, ci pur și simplu despre tăierea unui sprijin essential, indiferent de impactul său educațional sau social”, a adăugat Florin Drăgan.
Rectorul avertizează că deficitul de specialiști va crește în următorii ani, pe fondul scăderii natalității și a unei politici educaționale incoerente.
„Corelat cu natalitatea în continuă scădere, în următorii zece ani companiile, cât și instituțiile publice, nu vor mai avea cu cine lucra pentru că specialiștii sunt din ce în ce mai puțini în piață”, a afirmat Florin Drăgan.
Soluții pentru ajustarea bugetară există, dar nu în educație
În opinia rectorului, măsurile de austeritate trebuiau aplicate în alte zone ale sistemului public, acolo unde s-au acumulat dezechilibre salariale și privilegii, nu în învățământ.
Florin Drăgan concluzionează că investițiile în educație sunt singura formă reală de dezvoltare durabilă. Reducerea sprijinului pentru elevi și studenți, fără o strategie clară și fără consultarea mediului academic, compromite viitorul unei economii bazate pe competențe și inovare.