Ascultă Radio Timișoara Live

Recitaluri de percuție cu ansamblul TRUMBOLAGET din Suedia, la Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023

Ansamblul de percuție Trumbolaget, condus de profesorul Francisc Nagy-Björn, de la Kulturskolan Karlskrona din Suedia, vine pentru prima oară la Timișoara – Capitala Europeană a Culturii 2023.

Recitaluri de percuție cu ansamblul TRUMBOLAGET din Suedia, la Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023

Articol de Simona Stoița, 10 iunie 2023, 04:48 / actualizat: 14 iunie 2023, 12:57

În perioada 11-17 iunie 2023, Trumbolaget va susține o serie de recitaluri indoor & outdoor, la Timișoara și în împrejurimi.

Din formula turneului fac parte cinci membri Trumbolaget, percuționiștii   – Theo Areklätt, Nicole Kermentgy, Anton Norrby, Rasmus Nilsson și Khalil -, împreună cu profesorul Francisc Nagy-Björn, de la Kulturskolan Karlskrona din Suedia, fondator și îndrumător al ansamblului.

Primul recital va avea loc luni, 12 iunie 2023, ora 16:00, la Sala „Mihai Perian” a Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara. Trumbolaget continuă seria de recitaluri la Curtea interioară a Centrului de Proiecte din Timișoara (13 iunie, ora 19:00, str. Vasile Alecsandri nr. 1), în Piața Libertății și Piața Unirii (14 iunie, ora 19:00 și ora 21:00),  în Piața Sfântu Gheorghe (15 iunie, ora 16:00) și în alte spații neconvenționale: Volvo AutoCardo (15 iunie, ora 19:00), Aquatim (16 iunie, ora 14:00), Lavanda de la țară – Fibiș (16 iunie, ora 19:00).

Despre genul de muzică, inspirația Taiko din cultura japoneză și metamorfoza F-Taiko, în interviul acordat de muzicianul Francisc Nagy-Björn, originar din România, stabilit în Suedia (interviu în exclusivitate pentru Radio Timișoara):

„Trumbolaget, care înseamnă „Compania de tobe”, este la generația trei și jumătate. Ansamblul are șapte membri – trei sunt la licee de diferite profiluri, iar patru sunt studenți la universități și postliceale. În acest turneu participă cinci membri ai ansamblului. Pe lângă cursurile de baterie, marimbă și djembe, ei cântă, în ansamblu, și în stilul F-Taiko.

Voiam să fac un proiect mai mare înainte de pensionarea mea, care va fi la 1 iulie, în acest an. Am discutat cu membrii ansamblului Trumbolaget. A trebuit să alegem între pregătirea unui turneu în Creta, la Chania, unde lucrează unul dintre membrii grupului, și Timișoara, unde visam cu doi ani în urmă să venim. S-a votat, și majoritatea a ales Timișoara! Deci m-am pus pe treabă, să găsesc o „portiță” de a veni și de a fi primiți la Timișoara. Am dat „sfoară în țară”, la rude, foști colegi de studii și de breaslă, cunoștințe, relații… Am luptat să găsim un sponsor, căci aveam nevoie de 6-7 mii de euro pentru acest proiect. Și iată-ne acum, cum s-ar zice, cu „un picior pe drum” spre Timișoara!

În 2007, când Sibiu a fost Capitală Europeană a Culturii, ansamblul de percuție “Playstation”, care a câștigat de patru ori Medalia de argint și de două ori Premiul Special al juriului la Concursul național de ansambluri de percuție de tineret, a participat în turneu la Sibiu și în alte localități din România. Am avut concerte la Sibiu, la Liceul de Arte, în Piață, sus, în orașul vechi, și la o școală, la Sighișoara, în orasul medieval, la Sfântu Gheorghe, la Constanța, la Liceul de arte, am fost invitați în emisiuni la radio și la televiziunea locală, am cântat și în stațiunea Mamaia, la barul Melody, și pe scena deschisă din fața Cazinoului din Mamaia.

La Școala de Arte din Karlskrona – Suedia, elevii aleg să învețe un instrument, pictură, desen, dans, teatru sau film, dar este un sistem diferit. O normă include 40-50 de elevi. Cursurile sunt de 20 minute, cel mai frecvent, de 30 minute pentru elevii mai avansați, de 40-60 minute pentru elevii care într-adevăr vor să urmeze instituții superioare de muzică sau postliceale, pentru ansambluri, orchestre de diferite niveluri și ani de studiu, cum ar fi cele de muzică clasică, simfonic-band, grupuri de suflători, de percuție – salsa, samba, muzică vest-africană, orientală. M-am adaptat repede la sistem. Se cere o pedagogie specială, într-o lecție de 20 minute să interactionezi cu elevul, să afli cum se simte, ce a mai făcut de la ultima lecție, dacă e vesel sau trist, dacă a studiat, ce a studiat, să asculți tema de acasă, să o corectezi sau să o repeți, să predai lecția nouă, să „împletești” noi cunoștințe de teoria muzicii, întrucât aceasta nu se predă separat, la Școala de arte din Suedia.

Vocația mea pedagogică a „înflorit” la locul de muncă. Școala românească ne pregătește bine pedagogic, dar este la latitudinea ta să dezvolți și să găsești drumul tău în a îi îndruma pe elevi.

Mă consider mai mult un „inspirator”, un “coach” atât pentru elevi, cât și pentru colegi, având o experiență acumulată în cei 32 de ani numai la Școala de Arte din Karlskrona. Avem un forum pedagogic în care profesorii învață unii de la alții și ne ajutăm între noi. De exemplu, dacă vreunul dintre colegi a fost la un curs de dezvoltare pedagogică muzicală ne informează, ne împărtășește și chiar ne aduce noi materiale, atât muzicale cât și teoretice, pentru a fi la curent cu ceea ce se mai face în țară.

Eu consider că percuția este primul limbaj artistic de exprimare, după vocea umană. Se spune că Africa este „Leagănul Omenirii”, că de-aici ne-am răspândit pe tot globul. Eu zic că Africa este „leagănul ritmurilor” care s-au răspândit în toată lumea. Am studiat percuție africană la Academia de Muzică din Malmö. Toba, ca instrument de percuție, este primul „telefon”. Semnaliza pericol, război, petrecere, festival, diferite munci agricole, și altele.

Cred că tobele mele sunt unice. Am participat, în urmă cu 25 de ani, la un workshop în care percuționiști profesioniști m-au inspirat în a cânta în stilul japonez Taiko. Tobe foarte mari, cu ritmuri interesante care se repetă. Atunci mi-a venit idea de a propaga și eu acest stil. Tobele erau mari, grele, scumpe, și am început să cânt pe congas-uri. Pielea fiind prea subțire pe congas, am comandat plasticuri sau am trimis cercurile în Africa, pentru a se pune piele de vițel. Apoi, am început să scriu materiale. Deoarece ritmurile erau repetitive, mi s-a părut interesant să scriu piese scurte, exerciții cu ritmuri pe care copiii și tinerii să le repete pentru a le învăța. Am compus câteva piese în stilul Taiko, japonez, apoi am vrut să folosesc și corpul și părțile laterale ale congas-ului. Am pus două plăci de lemn, una în dreapta și una în stânga, și astfel puteam combina ritmurile de tobă cu ritmurile bătute în lateral și chiar cu ritmurile efectuate numai pe baghetele cu care se cântă la tobe. În ritm se îmbină corpul, săriturile, și devine un fel de „dans”. Se amestecă această sincronicitate corp-ritm-muzică. Am început apoi să scriu piese, un fond muzical pe care cântăm aceste ritmuri solo. Piesele sunt compuse pe computer și reprezintă un suport ritmico-melodic pe care tobele F-Taiko cântă solo. Forța acestui stil este dată de faptul că toți cântăm același ritm, în același timp, corpurile se mișcă, sau „dansează”, pe aceste ritmuri. Pentru ca lumea care știa de tobele Taiko să nu fie surprinsă că nu vede acele tobe mari, Taiko, am denumit aceste tobe F-Taiko, de la Francisc, prenumele meu, și F-Taiko a devenit o tobă specială!” (Francisc Nagy-Björn, profesor de oboi și percuție, Kulturskolan Karlskrona, Suedia)

AUDIO / prof. Francisc Nagy-Björn, Trumbolaget – Kulturskolan Karlskrona, Suedia (interviu Radio Timișoara):

Gânduri din partea membrilor ansamblului de percuție Trumbolaget – Kulturskolan Karlskrona, Suedia (interviuri Radio Timișoara):

„Să fiu membru al Trumbolaget nu a fost doar un hobby distractiv și un mod de a face cultură, ci a devenit o a doua familie. Percuția este „pulsul” care însuflețește toată muzica. Să înveți și să urmezi acest „puls” este foarte distractiv. Grupul nostru se distrează foarte mult împreună! Ne jucăm pe punctele forte și punctele slabe ale fiecăruia și devenim rapid o unitate. Mulți membri au venit și au plecat, ceea ce înseamnă că este dificil să construim din nou omogenitate. Profesorul meu m-a învățat atât de multe, de la ritmurile din spatele celor mai recente cântece pop până la muzica născută în Africa de Vest! Am dobândit o experiență extraordinară despre cultura și fundamentul percuției, o mai bună înțelegere a muzicii, datorită timpului petrecut în Trumbolaget.Va fi foarte distractiv să descopăr cultura din România. Cred că va fi foarte interesant și plăcut să descopăr Timișoara!” (Theo Areklätt, membru Trumbolaget)

„A fost o mare oportunitate să fac parte din acest grup. Datorez grupului multe concerte interesante și după-amieze distractive. Am ales percuția pentru că eram curioasă cum se cântă la tobe, după ce timp de câțiva ani am cântat la instrumente mai „liniștite”, cum ar fi pianul.

Cred că avem o dinamică grozavă în cadrul grupului și fiecare se simte bine în pielea lui. Nu există provocări pe care Trumbolaget să nu le poată rezolva. Îi suntem cu adevărat recunoscători lui Francisc, pentru că fără el nu am fi ajuns niciodată atât de departe, atât pe partea muzicală, cât și socială. Profesorul nostru Francisc a fost mereu alături de noi și ne-a îndrumat. Am crescut în România, așa că știu foarte bine cum este viața în România. În această excursie vreau doar să mă distrez cu membrii grupului meu și să cânt la tobele pe care le iubesc.” (Nicole Kermentgy, membră Trumbolaget)

„Trumbolaget este o comunitate greu de găsit în altă parte. Toți cei din grup împărtășesc același ideal. Este foarte bine în acest ansamblu; toată lumea se cunoaște și toată lumea se simte inclusă.

La început am fost interesat doar de tobe, dar m-au atras și alte instrumente de percuție. Învațăm piesele, astfel încât toți să putem da 100% energie și bucurie atunci când cântăm. Trebuie să fii sigur pe tine când interpretezi o piesă, ca să poți dărui energia în același mod. Nu este vorba atât de mult de a învăța lucruri noi, ci de a cizela ceea ce știm. O mare parte a dialogului muzical este centrată pe ideea de a gândi cum să ne arătam bucuria și energia atunci când cântam și ne antrenăm, iar momentele în care este nevoie de sprijin, Fransisc le rezolvă într-un mod foarte bun. Sunt deschis și aștept cu nerăbdare să descopăr și să experimentez țara și cultura, când voi ajunge în România. Îmi doresc să am o săptămână frumoasă, să mă distrez cu grupul și să prezentăm muzica noastră în oraș. Orice se întâmplă dincolo de asta este doar un bonus.” (Anton Norrby, membru Trumbolaget)

„Calitatea de membru al Trumbolaget a însemnat foarte mult pentru mine. Show-urile și concertele m-au ajutat enorm atunci când am avut episoade depresive. Faptul că am făcut parte din Trumbolaget a fost un fel de salvare. Cred că e bine, întotdeauna ne distrăm de minune!

Uneori, Trumbolaget era singurul lucru care mă dădea jos din pat și mă scotea afară pe ușă. Îmi place aspectul „tribal” și faptul că te poți concentra asupra atingerii notelor. Tobele la care cântăm au un stil foarte interesant în opinia mea, iar accentul pus pe jocul în grup mi se potrivește foarte bine și este foarte distractiv. În rest, nu știu cu adevărat de ce tobele îmi „vorbesc”, nu m-am gândit la asta până acum. Câțiva membri nu mai fac parte din trupă, pentru că studiază în alte orașe. Francisc este absolut incredibil. Întotdeauna găsește ceva care să te intereseze. Are o abordare ludică față de noi și este bun în a încuraja „jocul împreună” în trupă și dialogul muzical. Acesta este un punct în care Francisc este foarte priceput. Îl admir pe Francisc, și pasiunea lui. Nu știu prea multe despre România. Când profesorul nostru a vorbit despre posibilitatea de a merge în țara lui de origine, am fost foarte încântat. Sunt dornic să văd cultura, să cunosc oameni și să învăț despre România. Este destul de ușor să-ți faci o imagine distorsionată dacă te uiți la ceea ce spun oamenii sau citești pe internet. Așa că va fi distractiv să experimentez și să vorbesc cu oamenii „direct”.” (Rasmus Nilsson, membru Trumbolaget)

„Trumbolaget înseamnă mult pentru mine. Este trupa cu cei mai buni prieteni. Ne ajutăm între noi, suntem amabili. Îmi place să cânt la diferite tobe. Este o stare foarte placută să știi a cânta la tobe. Repetițiile și concertele în fața publicului sunt câteodată provocări, dar mă motivează starea frumoasă pe care ți-o dă întâlnirea cu publicul. Dialogul cu profesorul meu, cel mai bun profesor pe care îl poți avea, decurge cât se poate de bine. Am cel mai bun profesor care știe cum să îți explice totul – muzica și ritmul -, să învățăm repede. Nu cunosc nimic despre România. Nu am fost niciodată în această țară. Mă aștept ca Timișoara să fie un oraș frumos, cu locuitori amabili și simpatici. Un oraș cald, cu mult soare!” (Khalil, membru Trumbolaget)

Trumbolaget a susținut concerte în școli, la diferite institutii, festivaluri, evenimente culturale si sportive, pe scene mici și mari, în săli de concert, în piețe, parcuri și la alte evenimente stradale.

Francisc Nagy-Björn s-a născut în România, la Medgidia. A trăit la Constanța, unde a absolvit Școala și Liceul de Muzică – oboi și ritmică muzicală. A absolvit Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București, la clasa de oboi condusă de Radu Chișu. În paralel, a fost toboșar, percuționist și vocalist în diferite formații, precum grupul Alpha, cu care a înregistrat 2 LP-uri cu muzică grecească, are înregistrări tv, printre care și alături de corul studențesc „Song”.

La începutul anilor ’80 s-a mutat și s-a stabilit în Suedia. A urmat cursuri de muzică barocă (oboi) în Marea Britanie, Studii de percuție vest-africană (2 ani la distanță) și muzică arabă (2 ani), la Academia de Muzică din Malmö. A cântat în calitate de solist, dar și în diferite ansambluri și orchestre, la festivaluri din Stockholm și Dalarna. Din anul 1991 este profesor de oboi și percuție la Kulturskolan Karlskrona, Suedia. Este fondator și conducător al ansamblului de percuție Trumbolaget.

Galerie foto: Trumbolaget din Suedia, la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara (12 iunie 2023):

 

Galerie foto/video: Trumbolaget din Suedia, la Centrul de Proiecte din Timișoara (13 iunie 2023):

Vizionați Trumbolaget, videoclipuri din arhiva prof. Francisc Nagy-Björn, Kulturskolan Karlskrona, Suedia:

Foto/video: arhiva Francisc Nagy-Björn, Kulturskolan Karlskrona, Suedia.

Articol de Simona Stoița, realizator Radio Timișoara.

Scriitorul Răsvan Popescu lansează la Timișoara “Omul orchestră. Un jurnal altfel”
Cultură luni, 22 aprilie 2024, 12:49

Scriitorul Răsvan Popescu lansează la Timișoara “Omul orchestră. Un jurnal altfel”

Cartea lui Răsvan Popescu, “Omul orchestră. Un jurnal altfel”, este publicată de Editura Cartea Românească Educațional. Volumul îl poartă...

Scriitorul Răsvan Popescu lansează la Timișoara “Omul orchestră. Un jurnal altfel”
Muzeul Banatului pregătește o nouă expoziție cu obiecte de patrimoniu
Cultură duminică, 21 aprilie 2024, 17:14

Muzeul Banatului pregătește o nouă expoziție cu obiecte de patrimoniu

Expoziția va fi deschisă la Muzeul Național al Banatului din Timișoara în prima săptămână a lunii mai. Expoziția va prezenta obiecte...

Muzeul Banatului pregătește o nouă expoziție cu obiecte de patrimoniu
Expoziţia dedicată Conacului Mocioni revine la Timişoara, după ce a fost prezentată în Islanda
Cultură joi, 18 aprilie 2024, 10:26

Expoziţia dedicată Conacului Mocioni revine la Timişoara, după ce a fost prezentată în Islanda

Expoziția-eveniment despre Conacul Mocioni revine acasă după trei săptămâni de expunere pe simezele din capitala Islandei. Expoziţia despre...

Expoziţia dedicată Conacului Mocioni revine la Timişoara, după ce a fost prezentată în Islanda
“Biserici de lemn din România”, proiecție la Cinema Victoria
Cultură miercuri, 17 aprilie 2024, 08:41

“Biserici de lemn din România”, proiecție la Cinema Victoria

Documentarul “Biserici de lemn din România” este regizat de Cristian Vasilescu. Filmul este o incursiune în arhitectura lăcașelor de cult,...

“Biserici de lemn din România”, proiecție la Cinema Victoria
Cultură duminică, 14 aprilie 2024, 21:58

BODIES & EMOTIONS, premieră, la Opera Națională Română din Timișoara

„Bodies & Emotions” este „un spectacol de balet care explorează conexiunea profundă între corp și emoție, prin intermediul...

BODIES & EMOTIONS, premieră, la Opera Națională Română din Timișoara
Cultură marți, 9 aprilie 2024, 19:01

Încep lucrările de conservare a sitului arheologic Tibiscum

Proiectul de conservare a sitului arheologic Tibiscum a obținut finanțare de la Institutul Național al Patrimoniului. Fondurile vor fi folosite...

Încep lucrările de conservare a sitului arheologic Tibiscum
Cultură vineri, 5 aprilie 2024, 10:26

„riTM în Banat” cu Ansamblul PERCUTISSIMO, periplu muzical în premieră

„riTM în Banat” este un periplu muzical, în premieră, de promovare a apropiatei ediții, cea cu numărul 48, a Festivalului Internațional...

„riTM în Banat” cu Ansamblul PERCUTISSIMO, periplu muzical în premieră
Cultură marți, 2 aprilie 2024, 12:11

Medalion OLA GJEILO, concert-eveniment al Corului „Ion Românu” de la Filarmonica „Banatul”

Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” Timișoara, sub conducerea dirijorală a maestrului IOSIF TODEA, va susține un concert coral...

Medalion OLA GJEILO, concert-eveniment al Corului „Ion Românu” de la Filarmonica „Banatul”