Ascultă Radio Timișoara Live

Firmele din Timiș aduc angajați de la sute de kilometri pentru a-și asigura forța de muncă

Firmele din județul Timiș sunt dispuse să facă sacrificii pentru a-și asigura forța de muncă. Unele companii apelează la muncitori aflați chiar și la 150 de kilometri depărtare de sediu, cărora le asigură transport chiar dacă legea nu le impune acest lucru.
Timișul se numără printre județele cu cea mai mică rată a șomajului din România, iar în aceste condiții principala grijă a firmelor din județ este lipsa forței de muncă. Parțial, criza a fost rezolvată prin aducerea unor muncitori asiatici. În plus, pentru a face rost de angajați, unele fabrici din Timișoara aduc muncitori inclusiv de la Moldova Nouă, oraș din județul vecin, Caraș-Severin, aflat la peste 150 de kilometri de Timișoara.
Potrivit lui Mark Mikși și branch manager în cadrul firmei de recrutare Adecco, numărul fabricilor dispuse să angajeze muncitori navetiști este în creștere.
“Dacă în urmă cu câțiva ani erau doar anumite companii care aveau rute de transport în afara Timișoarei, adică asigurau transport in mediul rural, acum măsura a devenit tot mai populară și deja sunt numeroase companii, în special de producție, din domeniul automotive din Timișoara, care asigură transport de pe rute din județul Timiș. Cel mai departe, ca și extindere a rutelor, este o anumită companie din zonă care aduce deja muncitori din județul Caraș-Severin. Cea mai îndepărtată localitate pe care o acoperă este Moldova Nouă. Imaginați-vă că vorbim de 160 de kilometri de Timișoara”, spune reprezentantul firmei de recrutare.
Mark Mikși și-a mai explicat că în zilele în care sunt la lucru, muncitorii care fac naveta de la Moldova Nouă la Timișoara ajung acasă doar să doarmă.
“Oamenii sunt dispuși să accepte doar pentru că nu au alternative. Și imaginați-vă că aici vorbim de oameni care călătoresc mai mult sau mai puțin patru ore pe traseu, plus 12 ore petrecute în fabrică. Oamenii ăștia, de fapt, lipsesc de acasă undeva la 16 ore pe zi. Programul acesta se numește popular 12-24 12-48 asta înseamnă că se lucrează 12 ore cu o zi liberă, iar următoarele 12 ore se lucrează cu două zile libere. Deci practic o zi da, o zi nu, o zi da, dou[ zile nu. Nu există un tipar sau un portret-robot standard alnapitistului, pentru că angajații aparțin din toate categoriile posibile de vârstă, femei, bărbați tineri, oameni mai în vârstă, oameni care se apropie de pensionare, mai ales că cerința principală în recrutarea lor ține de capacitatea lor de a executa anumite sarcini”, spune Mark Mikși.
Dacă unii muncitori merg la lucru cu autobuzele puse la dispoziție de angajator, alți angajați fac naveta cu mașina personală și decontare a transportului de către firmă.
Este cazul Nadiei, care face zilnic o navetă de 70 de kilometri dus-întors.
“Locuiesc în Făget și fac naveta la Lugoj de aproximativ 15 ani cu mașina personală. La început mi-a fost foarte greu, dar cu timpul m-am obișnuit. Cel mai greu pot spune că este iarna cu naveta, când ninge și nu sunt dezăpezite șoselele. Un lucru care este la fel de greu și care mă îngreunează naveta, șoselele netrasate, nemarcate corespunzător și gropile, bineînțeles”, povestește Nadia.
Dan locuiește în Lugoj, județul Timiș și lucrează pentru o firmă din Lipova, județul Arad. Până înainte de pandemie făcea naveta în fiecare zi la Lipova. Acum mai lucrează și de acasă, dar când trebuie să facă naveta pericolele sunt frecvente.
“Drumul e periculos, în special în România. Modul în care conducem și conduc șoferii e foarte, foarte periculos. Nu avem deloc respect în trafic. Cel puțin acest drum Lugoj-Lipova e destul de populat cu mașini care au gabarit mare. Acești șoferi profită de faptul că mașinile lor sunt mult mai mai mari decât celelalte, efectiv intră pe partea ta și s-a întâmplat de mai multe ori să opresc mașina sau să ies de pe carosabil”, spune Dan.
Șefa Inspectoratului Teritorial de Muncă Timiș, Ileana Mogoșanu, a explicat că firmele nu sunt obligate să asigure transportul angajaților, dar o fac pentru a avea cu cine să lucreze.
“Timișul este un județ în care există o mare lipsă de forță de muncă calificată și atunci angajatorii, ca să să asigure forța de muncă, sunt forțați să facă lucrul ăsta. Nu sunt forțați de lege, ci de împrejurări, ca să-și poată fideliza salariații. Dacă nu, după aceea, salariatul poate invoca <n-am prins trenul, n-am prins autobuzul>. Ei știu, după aceea, cu siguranță, că salariații lor ajung la lucru și de la lucru ajung acasă”, spune Ileana Mogoșanu.
Potrivit legii, chiar dacă orele petrecute pe drum nu sunt considerate lucrate, un accident produs spre drumul spre și dinspre serviciu intră în categoria accidentelor de muncă.

Firmele din Timiș aduc angajați de la sute de kilometri pentru a-și asigura forța de muncă

Articol de Radio Timișoara, 11 noiembrie 2022, 07:47 / actualizat: 22 noiembrie 2022, 13:04

Ascultați reportajul realizat de Daniel Dancea.

În Timiș mai există două focare active de pesta micilor rumegătoare
Economie luni, 7 octombrie 2024, 18:01

În Timiș mai există două focare active de pesta micilor rumegătoare

Două focare de pesta micilor rumegătoare sunt încă active în județul Timiș, în localitatea Clopodia. Au fost dispuse măsuri pentru...

În Timiș mai există două focare active de pesta micilor rumegătoare
Doi timișoreni au înființat prima fabrică de brânză caju și iaurt vegan din România
Economie joi, 3 octombrie 2024, 11:22

Doi timișoreni au înființat prima fabrică de brânză caju și iaurt vegan din România

Prima fabrică de brânză de nuci caju din România a fost înființată de Ștefan Foldi și soția lui din Basarabia, Marisha Zaporojan. Ștefan...

Doi timișoreni au înființat prima fabrică de brânză caju și iaurt vegan din România
Pasagerul cu numărul 1 milion pe aeroportul din Timișoara
Economie marți, 1 octombrie 2024, 10:31

Pasagerul cu numărul 1 milion pe aeroportul din Timișoara

Pasagerul cu numărul 1 milion a fost înregistrat pe aeroportul din Timișoara în ultima zi a lunii septembrie. Paula Hațegan, pasageră a...

Pasagerul cu numărul 1 milion pe aeroportul din Timișoara
Reacția managementului Atos după apariția unor informații legate de sinuciderea unei angajate
Economie vineri, 27 septembrie 2024, 20:39

Reacția managementului Atos după apariția unor informații legate de sinuciderea unei angajate

Oficialii companiei IT Atos susțin că asupra tinerei de 33 de ani nu au fost făcute niciun fel de presiuni pentru a demisiona. Într-o...

Reacția managementului Atos după apariția unor informații legate de sinuciderea unei angajate
Economie joi, 26 septembrie 2024, 08:48

Transportatorii de mărfuri, îngrijorați de introducerea controalelor la frontierele Germaniei

Transportatorii de mărfuri se declară îngrijoraţi de semnalul dat de Germania prin introducerea pe o perioadă de șase luni a controalelor la...

Transportatorii de mărfuri, îngrijorați de introducerea controalelor la frontierele Germaniei
Economie luni, 23 septembrie 2024, 20:04

Premiu european pentru întreprinderea socială de inserție OilRight din Timișoara

Întreprinderea socială de inserție OilRight din Timișoara a primit premiul european Social Firms Europe CEFEC Awards 2024 la secțiunea...

Premiu european pentru întreprinderea socială de inserție OilRight din Timișoara
Economie luni, 23 septembrie 2024, 19:04

Zeci de firme din Timiș au solicitat controale voluntare, fără sancțiuni, din partea OPC

Operatorii economici pot cere Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor controale voluntare. Șeful Comisariatul Regional pentru...

Zeci de firme din Timiș au solicitat controale voluntare, fără sancțiuni, din partea OPC
Economie marți, 17 septembrie 2024, 09:36

Timișul poate avea un Institut de Cercetare în Biotehnologii Agricole, însă proiectul bate pasul pe loc în parlament

Proiectul de lege a primit aviz favorabil în Senatul României, dar acum bate pasul pe loc în Camera Deputaților, forul decizional. Conducerea...

Timișul poate avea un Institut de Cercetare în Biotehnologii Agricole, însă proiectul bate pasul pe loc în parlament