Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Juridic | Sancționarea unui angajat pe baza cartelei de acces în instituție

Bine v-am regăsit dragi ascultători în cadrul unei noi ediții a rubricii noastre juridice!

Juridic | Sancționarea unui angajat pe baza cartelei de acces în instituție

Articol de Dana Florea, 24 iulie 2023, 11:22 / actualizat: 3 februarie 2024, 11:29

Un ascultător din Timișoara ne-a transmis următoarea întrebare:„M-am angajat de curând la o companie mare, multinațională. La angajare am primit o cartela despre care mi s-a spus are rolul de a-mi permite accesul în firmă. Am auzit de curând un coleg a fost sancționat pe motiv a luat prea multe pauze în timpul programului, iar cei din firmă au constatat acest lucru prin intermediul cartelei de acces. rog îmi spuneți dacă este corect ca angajatorul folosească aceasta cartelă pentru a ne sancționa fară ne informeze în prealabil. Existăși alte informații despre salariați pe care firma le poate afla prin intermediul unor astfel de cartele de acces?”

Întrebarea adresată de ascultătorul nostru aduce în discuție un aspect deosebit de important și anume prelucrarea datelor personale ale angajaților de către angajatori. Se impune precizăm de la început angajatorii sunt operatori de date personale, în sensul legii, astfel încât au obligația de a fi pe deplin transparenți fata de salariați, informându-i cu privire la scopul pentru care datele personale ale acestora sunt prelucrate. Cardurile de acces la care face referire ascultătorul nostru sunt frecvent folosite în clădirile de birouri sau chiar și în fabrici, iar scopul acestora este, de regulă, acela de a permite accesul în incintă, dar și de a înregistra prezența la serviciu. Altfel spus, angajatorul întocmește în mod automat pontajul zilnic al salariaților pe baza informațiilor colectate prin intermediul cartelei de acces. De asemenea, tot cartela de acces poate sta la baza unor raportări/analize întocmite de angajatori cu privire la fiecare dintre angajați privind respectarea orei de începere a programului de muncă, pauzele efectuate, orele sau chiar zilele lipsa de la serviciu sau chiar ponderea între zilele de telemuncă și cele de muncă la birou, dacă este cazul. Angajații au însă dreptul de a fi informați de angajatori cu privire la toate aceste aspecte, astfel încât fiecare angajat înțeleagă modalitatea în care angajatorul utiliza datele colectate prin intermediul cartelei de acces și astfel poată lua decizii informate. În situația prezentată de ascultătorul nostru, sancționarea angajaților pentru nerespectarea programului de lucru prin luarea unui număr mare de pauze poate fi făcută de angajator pe baza datelor furnizate de cartela de acces. Însă, așa cum am menționat anterior, angajatorul este obligat informeze în prealabil angajații cu privire la scopul utilizării informațiilor obținute prin intermediul acestei cartele. Informarea se efectuează de către angajator fie prin intermediul regulamentului intern, fie prin intermediul unor comunicări scrise transmise personal, sub semnătură, fiecărui angajat.

Sunt avocat Florentina Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str.Pestalozzi nr. 14A.

mulțumesc!

Juridic | Pensionarii cu handicap trebuie să plătească CASS în 2025?
Legislație luni, 18 august 2025, 12:07

Juridic | Pensionarii cu handicap trebuie să plătească CASS în 2025?

« Soțul meu este pensionar cu o pensie peste 3000 lei și are de 3 ani și certificat de handicap grav. La pensia care a venit în august i s-a...

Juridic | Pensionarii cu handicap trebuie să plătească CASS în 2025?
Juridic | Modificarea TVA-ului la facturile de utilități
Legislație luni, 11 august 2025, 13:09

Juridic | Modificarea TVA-ului la facturile de utilități

Începând cu 1 august 2025, cota standard de TVA a crescut de la 19% la 21%, iar cotele reduse de 5% și 9% au fost eliminate și înlocuite cu o...

Juridic | Modificarea TVA-ului la facturile de utilități
coproprietar teren
Legislație luni, 4 august 2025, 10:49

Juridic | Vânzarea unui teren cu coproprietari

Avocatul Florentina Folea răspunde unui ascultător care ne prezintă următoarea situație: “Părinții mei, ambii septagenari, au dorit recent...

Juridic | Vânzarea unui teren cu coproprietari
inchiriere apartament
Legislație luni, 28 iulie 2025, 11:41

Juridic | Contractul de închiriere: obligațiile proprietarului și ale chiriașului

”Este normal ca, în calitate de chiriaș al unui apartament, să fiu obligat să schimb obiectele sanitare, țevile din pereți sau să refac...

Juridic | Contractul de închiriere: obligațiile proprietarului și ale chiriașului
Legislație luni, 21 iulie 2025, 11:31

Juridic | Prelungirea contractului de arendare

”Contractul de arendă se prelungește automat în cazul în care proprietarul nu a făcut cerere de refuz cu un an înainte de expirare?” Bine...

Juridic | Prelungirea contractului de arendare
Legislație luni, 14 iulie 2025, 10:26

Juridic | Costuri ascunse în roaming în afara Uniunii Europene

„Am fost plecat în concediu în străinătate, în afara Uniunii Europene. Fără să solicit acest serviciu, mi-a fost activată o opțiune de...

Juridic | Costuri ascunse în roaming în afara Uniunii Europene
Legislație miercuri, 9 iulie 2025, 19:47

Juridic | Afectarea unui imobil învecinat

„Cu acordul meu, vecinul a construit mai aproape de gard decât permite legea, asigurându-mă că nu mă vă afecta cu nimic. În...

Juridic | Afectarea unui imobil învecinat
Legislație marți, 1 iulie 2025, 17:22

Juridic | Riscurile postărilor on line. Ce să nu facem pe internet

Bine v-am regăsit, dragi ascultători ai Radio Timișoara! Astăzi avem...

Juridic | Riscurile postărilor on line. Ce să nu facem pe internet