Juridic | Contestarea facturii de energie electrică
”Pe factura primită de la Electrica Furnizare apar penalități nejustificate. De asemenea, suma facturată după regularizare este foarte mare, sunt pensionară, și aș vrea eșalonarea sumei și recalculare. Vă rog să mă sfătuiți cum să procedez?”
Articol de Dana Florea, 15 decembrie 2025, 14:06
Bine v-am regăsit dragi ascultători în cadrul unei noi ediții a rubricii noastre juridice.
Astăzi voi răspunde unei ascultătoare care ne-a transmis prin e-mail următoarea situație: “În 11.12.2025 am primit o factură de la Electrica Furnizare pentru perioada 14.09.2023-23.11.2025 în valoare de 16.100 lei. Distribuitorul Electrica Furnizare a citit contorul în septembrie 2023, iar apoi operatorul nu s-a mai prezentat. Nu am trimis index autocitit și am primit lunar factură cu estimare consum până în 22.02.2025. În 30.09.2025 am primit înștiințare că trebuie să mi se schimbe contorul electric, ceea ce s-a și întâmplat. Începând cu octombrie 2025 am început să trimit indexul și după 2 luni am primit factura menționată. Pe factură se menționează și penalități începând cu luna februarie 2025 deși acea factură este plătită, iar în contul meu de la Electrica Furnizare apare scris „nu aveți facturi neplătite”. Nu înțeleg de ce sunt penalizată dacă din februarie 2025 până acum Electrica Furnizare nu a emis alte facturi cu index estimat. De asemenea, ceea ce mi s-a facturat este foarte mult, sunt pensionară, și aș vrea eșalonarea sumei și recalculare. Vă rog să mă sfătuiți cum să procedez.”
Voi răspunde precizând, pentru început, că factura primită de ascultătoarea noastră este o factură de regularizare, emisă conform Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 5/2023. Acest regulament prevede că atunci când nu există citiri periodice ale contorului, furnizorul emite facturi pe baza unor estimări, iar la momentul unei citiri reale sau al schimbării contorului se face regularizarea consumului pentru întreaga perioadă. De aceea, suma facturată acum este mare, pentru că reflectă diferența dintre consumul real și cel estimat din septembrie 2023 până în noiembrie 2025.
În ceea ce privește penalitățile, Regulamentul indicat stabilește că acestea se aplică numai pentru facturi neachitate la termen. Dacă ascultătoarea noastră a achitat toate facturile emise până în februarie 2025 și nu au existat restanțe, penalitățile înscrise pe factura de regularizare sunt nejustificate și pot fi contestate, pe calea unei reclamații adresata furnizorului de energie, acesta având obligația de a răspunde în termen de 30 de zile.
De asemenea, furnizorii trebuie să asigure transparența facturării și să ofere explicații clare privind modul de calcul al sumelor datorate. Dacă aceste explicații nu sunt satisfăcătoare, consumatorul are dreptul să se adreseze Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) sau Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
În ceea ce privește plata facturii emise, legislația permite eșalonarea sumei facturate, astfel: “ În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de client, în tranşe egale, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura. Plata fiecărei tranşe se realizează la termenul stabilit prin planul de eşalonare elaborat de către furnizor. Neplata unei tranşe din planul de eşalonare în termenul stabilit dă dreptul furnizorului să aplice măsurile prevăzute în contract pentru neachitarea în termen a facturilor emise de furnizor.”
Sunt avocat Florentina Micula Folea și aștept în continuare întrebările dumneavoastră la adresa de e-mail secretariat@radiotimisoara.ro sau prin posta pe adresa Radio Timișoara din str.Pestalozzi nr.14A. Vă mulțumesc,
Mai multe sfaturi juridice găsiți AICI.